Anton
    Hej!

    Jag gick ut 2011 och nu läser jag upp lite betyg. Jag har studerat moderna språk 1,2,3 och 4 och jag undrar om det räcker för vissa säger att jag inte behöver läsa mer för jag kan inte få mer meritpoäng här och vissa säger att jag ska läsa en kurs till. Vad gäller?

    Om jag ska in på ett universitet i framtiden och behörigheten är matte 4 säger vi och då får jag inte meritpoäng för denna kurs. Jag undrar får jag meritpoäng för kurserna innan eller måste jag läsa matte 5?

    Mvh/ Anton
    • Anna : Jag har nu utökat mit svar till dig, efter det att jag har pratat med expert på UHR.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    Max antal meritpoäng är 2.5.

    Inom Moderna språk är max antal merit 1.5. Du kan alltså inte få mer i merit än 1.5 just inom moderna språk men du kan få 1.0 till i merit - inom Engelska eller inom Matte.

    Inom Matte måste du ha godkända betyg i "högre", dvs svårare kurser än det som din blivande utbildning på högskola kräver. Om behörighet till "din utbildning" är matte 4, kan du få meritpoäng i matte för godkänt betyg i matte 5 och matte specialisering.

    Vilka kurser i Engelska har du godkända betyg i?

    Om man har Slutbetyg från 2011, som du har, ger godkänt betyg i Engelska B - 0.5 i merit och godkänt betyg i Engelska C - 0.5 i merit. Du kan också läsa eller göra prövning i Engelska 7 (även utan att ha läst eller prövat i Engelska B eller 6) och i så fall få 1.0 i merit för engelska.

    Jag råder dig boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. SYV kommer att ge dig rätt och relevant information, som är anpassad till just din situation. Du visar upp dina betyg och diskuterar just din situation, dina planer och vad som skulle vara fördelaktigt för dig. Ni kan också lägga upp Studieplanering, som leder fram till ditt mål.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och med prövningar!

    ANNA

    Nu har jag ringt och pratat med Universitets och högsoleråders expert och fick följande svar:

    Med Slutbetyg från 2011 behöver du - för att uppnå max i merit inom Moderna språk uppnå ett av följande:

    1) godkänt betyg i Moderna språk 5

    eller

    2) godkänt betyg i ett ANNAT modernt språk - steg 2 (du kan alltså läsa Italienska, Franska eller Spanska 1 och 2 eller göra prövning i steg 2 i något annat modernt språk, än Tyska).

    ***

    ang. Engelska - du får 0.5 i merit för Engelska 6 (när du söker högskoleutbilnidng som inte för särskild behörighet kräver EngB eller 6). för att uppnå max i merit inom Engelska, behöver du godkänt betyg i Eng7.

    ***

    Ännu en möjlighet för dig att få fler meritpoäng (men man aldrig kan få mer än 2.5 ändå) är att se om du i ditt Slutbetyg redan har godkänt betyg i någon kurs som ger behörighet enligt områdesbehörigheter (exempel - till Läkarutbildningen tittar man på Områdesbehörighet nummer 13). Det är olika - till olika utbildningar, vilket område de tillhör och det är därför olika kurser som ger meritpoäng).

    I fall du vill skaffa dig meritpoäng genom Områdeskurserna - och inte sedan innan har godkända betyg i de "gamla kurser" som ger Områdesbehörighet, kan du försöka göra Prövning i en "gammal kurs" som ger områdesbehörighet och med det också meritpoäng. Dock kan det vara svårt att hitta var man kan göra prövningar i gamla kurser (du måste få betyg i betygsskala IG-MVG). Man får göra prövningar i "gamla kurser" fram till 30 juni 2016 men i praktiken är det mycket svårt att hitta ställen där den möjligheten faktiskt finns.

    Jag hoppas detta svarar på dina frågor.

    Du kan annars själv kontakta Antagning.se och höra med dem. Det är de som kommer att räkna ut ditt meritvärde och det är deras bedömning som gäller.

    Lycka till!

    ANNA

    P.S: ang. ditt tidigare påpekande om att info inte stämme på olika ställen å Antagning.se hemsida - svarar UHR att de ska se över inforamtionen, att det "kan hända att det är otydligt" men de anser inte att det är direkt fel, utan kan "eventuellt missförstås" och de lovade att försöka ändra och formulera sig på ett bättre sätt. De tackar för påpekande och önskar dig lycka till i dina studier!

    • Anton : Okej, Jag har läst engelska 5 och 6 efteråt och har blivit godkända i dessa. Men jag behöver inte läsa mer i moderna språk menar du då?
    • Julia : man kan ej få mer än 1.5 i Moderna språk och det får man för steg 3 och 4 (med undantag att i fall Moderna språk 3 skulle behövas för att komma in på en högskoleutbildning; det är mycket få utbildningar som kräver godkänt betyg i Moderna språk 3). Om Moderna språk 3 skulle krävas för behörighet, då får man max i merit för godkända betyg i steg 4 och 5.
    • Anton : Jag vet inte om jag har förstått det rätt. Jag gick då ut gymnasiet 2011 och fick slutbetyg. Jag hade inte engelska b och inte moderna språk. Nu har jag gått in på komvux och läst moderna språk (tyska) 1,2,3 och 4 med godkänt resultat. Jag har också läst engelska 6. Får jag meritpoäng för dem kurserna? Sedan är sidorna lite missvisande eller förstår jag inte vad de menar. Om du tittar på moderna språk på den ena sidan och den andra så står det olika varför och vad gäller? https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/
    • Liselotte : Du får inte Meritpoäng för Eng6. Du skulle ha fått för EngB - 0.5. Det är i alla fall vad Universitets- och högskolerådet säger när vi frågar dem om det.
    • Liselotte : Vad är det som är olika på de två länkarna som du skickade? Jag tycker det är samma info- på båda. Om "din högskoleutbildning" ej kräver Moderna språk 3 för behörighet , då får du max i merit inom Moderna språk för steg 3 och 4 - det är 1.5 i merit. För Engelska 6 får du inget, men för Engelska 7 får du 1.0. Läs eller gör prövning i Engelska 7, då uppnår du max i merit. Om du t.ex. gör Prövning i EngB /och den kursen ej krävs för särskild behörighet till din högskoleutb/ - får du i så fall 0.5 för EngB och sedan 0.5 även för EngC.
    • Anton : Okej, då vet jag. Det som är skillnad på läkarna är att den ena är det 0,5 på 3:an 0,5 på 4:an 0,5 på 5:an och den andra är det 0,5 på 3:an och 4:an 1,0
    • Liselotte : Vi har nu ställt fråga till Universitets- och högskolerådet om skillnaden i info på de två länkarna som du skickade. Vi återkommer när UHR svarat till oss.
    • Mikael : Jag tycker också att det ej är 100% klart för vad som gäller och det blir bra att få svar från UHR.
    • Anton : Hej! Har ni fått svar från UHR?
    • Anna : Nej, det har vi inte fått, tyvärr.
    Läs alla kommentarer