Anton
    Hej! Jag vill läsa upp datorkunskap i gamla systemet men läraren kan inte hjälpa mig innan 30 juni. Jag undrar kan man läsa datorkunskapen i nya systemet efter 30 juni. Finns det något som motsvar den kursen?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    en motsvarande kurs heter Information och kommunikation 1, 100 poäng. Frågan är dock om du redan har godkänt betyg och vill läsa upp till högre betyg, dvs från godkänt upp... om du kan göra det med de nya kurser.

    Här kan det spela stor roll från vilket år ditt Slutbetyg är. Utan att veta det, vågar inte jag svara på om du kan läsa upp redan godkända betyg (med hjälp av andra, motsvarande kurser).

    Det absolut bästa är att du gör en studieplanering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. SYV tittar på dina betyg, ser bland annat från vilket år ditt slutbetyg är ... eller om du har en annan typ av utbildningsdokument... t.ex Samlat betygsdokument.

    Reglerna är ganska krångliga. Och det spelar, som sagt, stor roll

    1. vilken typ av utbildningsdokument som ger dig Grundläggande behörighet

    +

    2. från vilket år det dokumentet är.

    Där pålitlig information finns är på www.antagning.se - eftersom det är Antagning.se som värderar dina betyg när du söker till högskoleutbildningar i Sverige. Det är deras tolkning av reglerna som gäller. Och ibland måste man tyvärr just tolka reglerna för att alla situationer finns inte beskrivna.

    Gör så här - gå in på https://www.antagning.se/sv/ och välj rätt alternativ:

    Om ditt betygsdokument (som ger dig Grundläggande behörighet) är från Gymnasieskolan, kommer du hit https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/

    om ditt dokument är från Vuxenutbildningen (komvux) - kommer du hit https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/

    Sedan väljer du rätt år (t.ex 2010 eller senare...). Då kommer du till den sidan där reglerna finns för just rätt typ av utbildningsdokument.

    Sedan om det är någon formulering som du inte förstår, hör av dig i så fall, så ska vi försöka hjälpa dig.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • Anton : Jag har slutbetyg och gick ut gymnasiet 2011
    • Anton : Att tänka på Om du kompletterar med en ny kurs så får du bara använda den för att läsa in en behörighet du saknar, eller för att höja betyget i en kurs du redan har läst. Däremot får du inte räkna med en helt ny kurs i ditt meritvärde. Vill du höja ditt betyg i en kurs som du redan har läst måste du läsa en kurs som motsvarar den tidigare kursen. För att vara säker på att du läser rätt kurs, kontakta din studievägledare.
    • Mikael : Uppge kurskoder. Det exakta namnet på alla de kurser + kurskoder på alla de kurser som du eventuellt vill läsa upp, så kollar vi med en sakkunnig - vad motsvarande nya kurser heter.
    • Anton : Kurskoden på datorkunskap är DAA1201. Sen är det en två kurser som heter datorkunskap och information och layout A eller information och kommunikation 1
    • Anna : Vi fick svar från en sakkunnig och jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    tyvärr har jag dåliga nyheter - angående Datorkunskap med kurskoden DAA 1201.

    Vi har undersökt frågan så noga det går att undersöka den (med flera experter från Universitets- och högskolerådet som tittade på det) - och alla svarar likadant: det finns tyvärr inte någon motsvarande kurs och det går därför inte höja betyg på den "gamla kursen".

    Det betyget du hade i DAA 1201 kommer därför att stå fast. Det går, alltså, inte att höja det betyget. Den enda möjligheten som skulle vara möjlig är om du gjorde prövning i den (innan 30 juni 2016). Men, å andra sidan, så får inte prövning anordnas i de kurser i vilka undervisning inte längre bedrivs... det är ologiskt, tycker jag, och många av SYV-kollegorna. Men vi kan inte göra någonting åt saken.

    Jag förstår att det är inte det svaret som du önskade få och förväntade dig att få från oss.

    Jag kan nog inte skriva någonting som gör det OK... att du inte kan höja betyg i den kursen.

    :(

    ANNA