Anton
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2011 och har börjat fundera vad jag vill studera till. Jag har bra betyg på 16,70 i snitt. Det är ett nytt betygsystem nu och måste jag gå en särskild linje för att komma in på högskolan eller hur fungerar det nu?

    Jag har tittat lite på juristlinjen och jag vet att det inte är lätt att komma in där men jag undrar ändån hur utbildningen är? Är den jätte svår eller hur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!
    Du har rätt: det är stor konkurrens att komma in på juristutbildning på högskola och sedan är det tuff utbildning - man måste läsa väldigt många långa och svåra texter och lära sig mycket utantill.
    Efter grundutbildning till jurist är det inte helt lätt att hitta praktikplats för att kunna gå vidare inom branschen - om man vill bli åklagare eller domare.
    Många jurister arbetar med annat än juridik. Exempelvis som utredare på försäkringskassan eller med administration, dvs med det som man kan arbeta även med en annan utbildning.

    För behörighet till högskola måste man ha
    1. Grundläggande behörighet
    och 2.ofta även Särskild behörighet
    och sedan blir det KONKURRENS om utbildningsplatserna. Just för konkurrens kan man göra högskoleprovet och komma in via resultat av HP.

    Om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier vet inte jag.
    Det bästa är att du tar med dig dina betyg och går pratar med SYV på Komvux, som kan titta på dina betyg och svara på frågan om du har Grundläggande behörighet.
    Om det fattas ngt., kan du söka kurser på komvux.

    Jag vill också uppmärksamma dig på att det finns utbildningar på andra ställen än högskola/universitet.
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    och vad som folkhögskolorna erbjuder kan du se på www.folkhogskola.nu

    Inom Juridik kan du titta på följande utbildningar, kanske fångar någon av dem ditt intresse, är min förhoppning:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ekonomi-och-redovisningskonsult

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA