Anonym

    Hej! Jag har precis gjort mitt gymnasieval och har valt naturvetenskapsprogrammet. Jag är mer eller mindre helt säker på att jag kommer in då jag har högt merit (290 ) och skolan + linjen är ganska opopulära här. Jag drömmer om att kunna bli veterinär och jag kämpar för det. Dock så vet jag om den stora konkurrensen med att komma in och att intagningspoängen är över 20. Jag har då hört att man kan läxa extra kurser på gymnasiet för att få bättre merit. Typ matte 5, engelska 7 och moderna språk 5 (tror jag det var). Jag undrar om jag behöver få bra betyg i dessa kurser för att de ska ge så högt merit som möjligt? Alltså om man får bättre merit för ett A i kursen än för typ ett C eller E. Isånnafall, hur stor är skillnaden mellan betygen? Finns det dessutom några andra sätt (förutom högskoleprov) som kan ge mig extra merit inför veterinärprogrammet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Antagningsstatistik för Veterinärprogrammet ( på Sveriges lantbruksuniversitet) säger att HT 2017 kunde man komma in med 20.63 i meritvärde, men senast, HT2020 krävdes det minst 20.90 (i BI, direktgruppen) och 21.25 i BII, kompletteringsgruppen.
    Meritvärde på 20.00 får man om man har alla B-betyg i sitt examensbevis (från alla 3 kurser på gymnasiet) + max antal meritpoäng, som är 2.5 och B-betygen även i kurserna som ger meritpoäng.  Man ska alltså ha högre betyg än endast alla B-betygen, man måste ha några A-betyg och resten B men inga C eller lägre + max antal meritpoäng och lägst B-betygen även i kurserna som ger meritpoäng (för att de betygen räknas också in i ditt snitt/jämförelsetal).
    Hur antagningsgränsen "beter sig" längre fram, är det ingen som kan på förhand veta. Det kan (teoretiskt sett) uppstå en situation när även högsta möjliga meritvärde, 22.5 ej garanterat ger plats. Blir det fler sökande med högsta meritvärde än platser på programmet, kommer antingen resultat på högskoleprovet (för de som gjorde högskoleprovet) eller utlottning avgöra i så fall. På så sätt ska man definitivt både göra högskoleprovet flera gånger + sikta på alla A-betygen och försöka få max antal meritpoäng och A-betygen även i kurserna som ger meritpoängen.

    Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieguiden.se/merit - eng.7 ger 1.0 meritpoäng; moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1.5 meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare