Alex
    Hej jag sitter på reserv 10 i gruppen BIEX till KTH datateknik i kista. Jag har kollat på UHR och sett att det är flera personer t.ex. 20st som kommer in under urval 2, då undrar jag vilka är dessa som söker i urval 2? Är jag inte en av dom (reserv) som söker i urval 2? Ifall en person tackar nej under urval 1 då börjar dom väl plocka in från reserv som sedan visas i urval 2 eller har jag fel?

    1 Svar

    Hej Alex!

    Du kan söka utbildningar både med dina betyg och med resultatet ifrån högskoleprovet, utifrån att du är behörig.

    Betygsgruppen delas sedan in i betygsgrupp i följande grupper:
    Betygsgrupp I: om du har gymnasieexamen eller om du har gymnasiebetyg utan kompletteringar.
    Betygsgrupp BIex: om du har gymnasieexamen utan kompletteringar.
    Betygsgrupp II: om du har en gymnasieexamen och andra sökande med gymnasiebetyg som kompletterat.

    Beroende på utbildningens storlek så varierar antalet antagna i respektive grupp.

    Vilken grupp du hamnar i beror på vilken typ av betygsdokument du har.
    Om du har höjt ditt meritvärde genom att du fått ett nytt betyg eller läst en kurs som ger meritpoäng, kommer du som har en gymnasieexamen att konkurrera i BI, BIex och i BII. I grupp BI och BIex konkurrerar du med ditt ursprungliga meritvärde och i BII med ditt nya, högre meritvärde.
    Du som kompletterar med kurser för att bli behörig till en eller flera utbildningar, deltar bara i BII.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    Hej Alex,

    Urvalsgrupper bestämmer universiteten över så det kan variera. Vad gäller reservplacering blir man placerad i alla de grupper man tillhör och inte någon särskild grupp

    Hälsningar
    Melina SYV
    • : Är urval 2 den grupp som blir antagna via reserv?
    • Milla : Ja, i urval 2 gör man Antagning från Reserv.