Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej E,
    du får bäst svar på den frågan, som du ställer nu, från antagningsgruppen på det lärosäte där utbildningen ges. Om du vill veta vad jag tror så är det möjlighet att ta ut examen från programmet (alltså att man redan har de godkända betygen i de kurser som ingår i tidigare del av programmet eller att man kan skaffa sig dem). Man kan ju inte ta ut examen från ett program om man inte fått godkänt betyg i de kurser som ingår och om man inte kan ta ut examen från programmet, vad är då för anledning att anta till senare del av programmet? Och om det finns fler sökande som alla har godkända betyg i alla de kurser som ingår i tidigare del av programmet än antal platser, då kan antagningen titta på totalt antal godkända högskolepoäng (alltså de som har flest, totalt sett, godkända högskolepoäng, oavsett i vilka kurser de poängen är) kan ha företräde; alternativ eller "och" kan man titta på hur höga högskolebetygen är (om kurserna kunde betygsättas i bredare skala än endast Underkänt och Godkänt, t.ex att vissa kurser kunde man få Välgodkänt betyg i, så kan de gissningsvis ge företräde). Olika urvalsmetoder kan användas på olika lärosäten och även på samma lärosäte - vid antagning till olika program (vad gäller Senare del av programmet, om sådan antagning, över huvudet taget, görs).

    Det är vad jag, utifrån min erfarenhet av SYV-arbete, gissar på... men eftersom jag eller någon av mina kollegor här på FRåGA SYV inte jobbar med antagning till utbildningar, och pga antagning till senare del av program är ett undantag i sig, så kan vi inte ge dig svar på frågan, utan måste hänvisa till de som gör den antagningen. Det borde rimligtvis finnas information på webbplatsen av den utbildningen som du är intresserad av (urvalsgrunder eller liknande info finns ofta att hitta på webbplatserna); om du inte hittar den info på webbplatserna (lärosätets hemsida, undersida där den aktuella utbildningen beskrivs), kontakta antagningsgruppen och fråga. Även studievägledare på det aktuella programmet kan ibland ge svar på den frågan (dock gör inte studievägledaren antagning till programmet, så det är möjligt att hen svarar att han inte vet det och hänvisar till antagningsgruppen). Det är inte ovanligt att endast de som jobbar med självaste antagningen, som kan svara på frågor om urvalskriterier (i alla fall vad gäller sådana "undantagssituationer" som antagning till senare del av programmet).

    Liselotte