Eldin

    Hej! Jag går just nu i grundskolan i årskurs 8! Jag har börjat tänka på framtiden väldigt mycket. Jag har en del frågor. Jag vill bli åklagare. Hur många år studerar man? Hur går utbildningen till? Vad är notarietjänstgöring och när är jag klar med tjänstgöringen? Om jag väljer ekonomiprogrammet (Juridik), vilka ämnen måste jag ha bra betyg i för att komma in på högskolan och isåfall vilket betyg? (juristprogrammet på universitetet i Lund! Vilka ämnen måste jag ha bra betyg i, och vilka ämnen räcker det med ett godkänt? När jag kommit in på högskolan, behövs då något särskilt betyg för att få ta examen och bli åklagare?

    Vilka betyg är det som räknas för att komma in på universitetet? 1 ring, andra ring eller 3 ringa betygen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, läs gärna all info på följande sidor:
    Framtid.se/Notarie
    Framtid.se/Åklagare
    Framtid.se/Jurist
    *******

    Juristprogrammet är en mycket populär (i Sverige i alla fall) utbildning och alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet brukar inte räcka, utan man ska även ha några (helst max) meritpoäng; vilka kurser som, enligt dagens regler, ger meritpoäng - var god se: gymnasieguiden.se/merit

     ang. Betyg på gymnasiet, som ligger till grund för antagning till högskole/universitetsutbildningar: var god se Framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet

    enligt de nugällande reglerna räknas alla betygen från gymnasiet in i elevens Jämförelsetal, alltså betygen från alla tre årskurser; undantag: gymnasiearbete räknas inte in, men eleven måste få E i gymnasiearbete för att kunna få ut sitt examensbevis. Utan examensbevis kommer hen sakna grundläggande behörighet tilll högskolestudier.