Joline
    Hej! Jag funderar på att läsa engelska som en utökad kurs eftersom jag redan är flytande i engelska. Kan man läsa engelska 6 som utökad kurs eller bara 7? Och hur funderar det när man läser en utökad kurs? Kan man tenta av kursen och sedan läsa den utökade?
    • Julia : Vilket program läser du på gymnasiet?
    • : Vård och omsorg
    • Julia : Läs gärna min kommentar till mitt tidigare svar till dig,nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joline,
    i högskoleförberedande gymnasieprogram ingår engelska 5 och 6 som obligatoriska kurser. I yrkesprogram ingår bara eng5 som en obligatorisk kurs. Dock har alla elever rätt att läsa eng6, om de säger om det på sin skola.
    Obligatoriska kurser kan inte vara U-kurser (utökat program) i examensbeviset.
    Vad gäller att "tenta av" en gymnasiekurs, så finns ibland den möjligheten, dock är det inte elevens rättighet. Prata med personal på din skola. Ytterst är det rektor som är ansvarig på en skola.
    Vad vinner du på att ha en kurs i engelska som U-kurs i stället för en "vanlig kurs"?

    • : Tack så mycket! Skulle det vara möjligt att då läsa engelska 6 som utökad kurs och hur skulle det påverka mitt meritpoäng?
    • Julia : Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa svenska 2, 3 och engelska 6 - detta för att uppnå grundläggande behörighet till svenska högskolestudier. Om du med ditt examensbevis från VO söker till en svensk högskoleutbildning, kommer betyget i engelska 6 räknas in (därför att den kursen krävs för behörighet). Du vinner därför ingenting på att ha den som U-kurs/utökat program. Läser man U-kurser/utökat program så läser man på mer än heltid. Formellt sett, vinner man ingenting på det. Möjlighet till Utökat program finns för att ibland är det inte möjligt att rymma alla kurser som man vill eller behöver läsa för behörighet till högre studier inom programmets vanliga 2500poäng. Om det är möjigt att undvika läsa U-kurser så är det bäst. På så sätt slipper du överanstränga dig. Man får inga "extrapoäng" eller andra förmåner pga man har läst U-kurserna på gymnasiet. Vi rekommenderar att försöka rymma alla kurser inom programmets 2500p., och slippa U-kurserna. Prata gärna med SYV på din skola!