Beatrice
    Jag vill söka till ett naturvetenskapligt program, närmare bestämt det på Lars-Erik-Larsson gymnasiet i Lund. Den speciella profilen som gäller på den skolan erbjuder endast 100 valfria poäng. Detta leder mig till att jag skulle vilja läsa utökat, då 400 av poängen i programmet endast är musik, vilket inte ger mig läxor på samma sätt.

    Min fråga är, om jag läser utökat på detta programmet, ex att jag väljer till Fysik 2, Matematik 5 och Engelska 7(som inte ingår i mitt program annars) får jag sedan välja vilka kurser jag behåller betyget i? Jag antar att jag måste välja, då man söker till universitetet med exakt 2500 poäng? Jag har ingen användning av betyg i ex. "gehör- och musiklära", så kan jag då byta ut den kursen(och betyget) mot min Fysik 2 och betyget i Fysik 2?

    För övrigt: som jag förstått det, har det ingen effekt när jag söker till högskola och universitet vare sig jag läst utökat på gymnasiet eller ej?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Att läsa utökade kurser är inte en rättighet utan ett Undantag, enligt rektors beslut. Man kan inte på förhand räkna med att man får läsa utökade kurser.

    Studie- och yrkesvägledare

    Om rektor beslutar om att låta eleven läsa utökat, skriver SYV i elevens individuella studieplan Vilka kurser som kommer att läsa som Utökade; sedan blir dem markerade med "U" i examensbeviset. U-markerade betyg räknas in i elevens meritvärde i två fall:-om kursen krävs för särskild behörighet;& i fall kursen ger meritpoäng .