elev
    Hej!

    Som jag vet har man en färdig utbildning gymnasium eller universitetsutbildning så kan man validera sina studier för jobb eller för vidare utbildning. Men har man exempelvis barnmorska utbildning så kan man direkt vända sig till socialstyrelsen eller om man har lärare examen så kan man vända sig direkt till Skolverket. Legitimerade yrken kräver svenska som andra språk 3. Men det tar väl ett par månader tills processen behandlas och är klar? Om man exempelvis går SFI kan man inte då fortfarande skicka in sina papper och läsa svenska medans och sedan lämna in resterande svenska betygen som komplement. Eller kommer de inte att börja behandla processen förrän man har läst klart svenskan och lämnat in betygen. Alltså kan man inte ansöka förrän man är klar med hela SFI, SVA-grund, därefter SVA?

    Eller ska man då skicka till UHR istället?

    Sedan har jag uppfattat ofärdiga universitetsutbildningar valideras inte utav UHR då ska man väl vända sig till den universitet man är intresserad utav så får eleven hjälp där, stämmer det?

    Men hur funkar det då med oavslutade gymnasieutbildningar? Har man en färdig gymnasieutbildning kan man läsa om ämnen för högre betyg för att bli behörig till universitet om man har en utländsk gymnasieutbildning?

    Tack på för hand!

    Med vänliga hälsningar
    Amina

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Amina,

    När man har BETYGEN med sig från sitt hemland, då ansöker man om Värdering (jämförelse med sveska utbildningar).

    Det är om man iNTE har betygen med sig eller aldrig har haft några betyg men KAN SAKER, ex. kan man laga bilar (jobbade som bilmekaniker) eller att man har arbetat som Frisör, men inte har betygen med sig eller aldrig har fått några betyg över huvudet taget med Kan sitt Yrke - då försöker man hitta möjlighet att få sina kunskaper och färdigheter Validerade.

    Det du frågar efter är alltså inte validering. Du frågar efter Betygsbedömningar /jämförelse med svenska utbildningar/. Sammanställning av den info har vi gjort på den här sidan >>>. Läs gärna där och återkom sedan om ngt. fortfarande är oklart.

    Ang. om man kan ansöka tidigare än man har uppnått den nivån i Svenska som krävs - ... så har jag en fundering här... Det är tyvärr så att alla, 100% av de som vill uppnå en viss nivå i svenska, kommer inte göra det - av olika anledningar ... och då blir inte komplettering på högskolenivå möjlig. Personligen tycker jag att värdering/jämförelse med svensk utbildning är i vilket fall inte ett värdelöst papper, även om personen inte kommer att få komplettera sin utbildning.... Exempel: en barnmorska från utlandet som inte uppnår godkänt betyg i SAS 3 och inte klarar TiSUS test och kan därför inte komplettera sin utbildning på högskolenivå i Sverige, ska inte kunna jobba som Barnmorska i Sverige, men värdering/jämförelse, som säger att hennes utländska utbildning motsvarar "halva barnmorskeutbildningen.. " t.ex - kan ändå användas, t.ex när hon söker jobb som Hemtjänstpersonal eller Personlig assistent. Därför tycker jag att man bör skicka alla sina betyg till värdering/jämförelse så fort man kan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    Daniel SYV