Mahmod
    På statistik.uhr.se kan man se skolors intagningspoäng för olika program. Jag undrar om gränserna är det meritvärde som är det lägsta som en antagen elev kommit in på programmet med? Alltså om örebro universitet har gränsen 21,94 för läkarprogrammet, innebär det att alla elever som kommit in har haft högre än 21,94? Jag har hur som helst hört att man kan komma in med lägre meritvärde senare under terminen, alltså inte direkt när programmet börjar utan några dagar inpå terminen. Stämmer det och hur kommer det sig?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja det är korrekt. Antagningsgränsen är satt efter sökande som tog sista platsen. Det som sedan händer är att man har ytterligare chans i reservantagningar. Du kan läsa mer här https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Reservantagning-och-sen-anmalan-/

    Du kan även mejla/ringa Antagningen för mer detaljerad info om hur antagningen går till. https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/

    /Lena, Syv