Frida
    Hej, jag börjar gymnasiet om ganska precis ett år nu. Har länge velat förflytta mig till Norge och jag har läst på en del, dock är en del ganska oklart. Jag har förstått att man måste folkbokföra sig i Norge om man stannar i mer än 6 månader, vilket jag kommer. Hur funkar det? Kan jag göra det utan att mina föräldrar blir bokförda med endast deras tillstånd? Vilka behöver jag kontanta för att bli bokförd?

    Min andra fråga handlar om CSN, om jag nu skulle bli bokförd i Norge och hela paketet, hur funkar det norska CSN?

    Finns det några andra problem jag inte vet om?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du vill testa och plugga i Norge - som svensk medborgare har du rätt att bo och gå i skolan i Norge precis som norska medborgare har i Sverige. Här får du en användbar sida http://www.vilbli.no/ . Jag antar att du kan lite norska. Här kan du kanske hitta en skolor.

    Såvida inte dina föräldrar flyttar med dig, kostar det pengar för dig/er, både för studierna och boende etc. Så för att få korrekt information vad du har rätt till för stöd från CSN så tycker jag du kontaktar dom och kollar villkoren. http://www.csn.se/utomlands

    /Lena, Syv