Hej Sadaq!
    Högskoleprovet gör man för kONKURRENS.
    Är man behörig (har grundläggande och särskild behörighet) så räcker det med E-betygen och man kan t o m ha några F (såvida man fortfarande har behörighet), kan man komma in på resultatet av högskoleprovet, dvs i HP urvalsgruppen.

    Har man inga F är det att föredra för att F "drar ner" medelvärde av dina betyg ganska mycket.
    Men vi kan ta ett exempel:
    sökande 1 har ett F betyg och alla andra A-betyg
    sökande 2 har alla E betyg (inga F)

    Sökande 2 har lägre Meritvärde än Sökande 1, trots att S1 har ett F-betyg.

    Det är, alltså, medel av alla gymnasiala betyg som spelar roll.

    Det viktigaste är att bli BEHÖRIG.
    När man är behörig, så är det bra att ha så höga betyg i alla gymnasiala kurser som man kan få.

    Gör man högskoleprovet, är det separat från betyg. HP är frivilligt att göra. Läs med om HP på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA