Johanna
    börjar natur till hösten men förstår inte riktigt de här med 2500 (?) poäng man får, är det som i grundskolan att man får ett visst poäng för betygen (typ A - 20)
    eller får man automatiskt 2500 poäng när man går du gymnasiet?

    om man inte läser många kurser (vilket jag inte heller förstår helt än, väljer man vad man vill läsa?) får man mindre poäng då?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ett gymnasieprogram består alltid av minst 2500 kurspoäng - du måste ha läst dessa kurspoäng för att få ut en examen. Alla gymnasieprogram är förprogrammerade med denna kurspoäng. På dessa kurser så sätts ju betyg och då får du en betygspoäng mellan 0-20 beroende på vad du får för poäng. Även om du får ett F som är lika med noll i en kurs så har du ändå fått kurspoängen. Så det handlar alltså om två olika poängsystem - ett som är förprogrammerat som du måste gå och ett som kan växla utifrån dina betyg. Är du med? /Lena, Syv
    Japp, precis så! /Lena, Syv
    • : Tack för svaret! Alltså får ja typ 2 olika poäng? 2500 och sen ett utifrån mina betyg?