David
    Hej!
    Jag går just nu i Teknik 2 och jag har godkänt i alla ämnen. Jag är inte så sugen på att bli ingenjör typ och undrar om jag skulle bli sjukgymnast. Måste jag gå på komvux då eller går det på något sätt att söka in med det jag har läste i nuläget. Går inriktningen informations och medieteknik.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej David!

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) yrket bytt namn från 1 jan 2014 kräver godkända betyg i
    - Idrott och hälsa 1,
    Matematik 2,
    Naturkunskap 2,
    Samhällskunskap 1b.
    Idrott och hälsa 1 kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Dessutom är det alltid krävs Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskola i Sverige. Grundläggande behörighet får du om du får Examensbevis (efter 3 år på gymnasiet i fall du har godkända betyg - får du det).

    Vilket program man gick på gymnasiet, spelar ingen roll. Om du får Examensbevis + godkända betyg i de kurser som nämns ovan - är du behörig att söka till Fysioterapeut.
    OBS! sista ansökn.dag är 15 april till utbildningsstart höstterminen.

    Om du undrar om du efter 2 år på gymnasiet kan söka till en högskoleutbildning, så är svar NEJ. Det krävs alltid en treårig gymnasial utbildning till alla högskoleutbildningar.

    En sammanställning på http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola förklarar hur man uppnår behörighet till högskoleutbildningar (allmänt).

    Om yrket Fysioterapeut läs här http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/

    Mvh
    Mikael