Moa

    Hej! Jag studerar första terminen på universitet (grundlärarutbildningen). Våra 30 poäng är den här terminen uppdela på 4 delkurser värda 7,5 poäng var. Nu vill jag försöka uppnå min barndomsdröm om att jobba med rymden, så HT22 vill jag börja studera på kandidatprogram i astronomi. Jag har tidigare inte trott att jag skulle klara av något sådant. Men nu har jag nyligen fått en adhd-diagnos, vilket gör att jag nu har fått lära mig tekniker för att bättre klara av studier o.s.v. Men först behöver jag läsa upp betyget i kursen fysik 2 från gymnasiet. Jag har en gymnasieexamen från i somras men fick F i kursen fysik 2. Under våren 2022 planerar jag alltså i sådana fall att först läsa komvux och sedan jobba. Hur fungerar det om jag vill byta från universitetet till att efter årsskiftet börja på komvux? Behöver läsa in kursen innan ansökningen till ht22 stänger (19 april?). Och hur fungerar det med csn o.s.v. om jag blir underkänd i en av delkurserna jag läser nu och inte läser upp den delkursen? Sedan undrar jag vad mer jag skulle behöva tänka på? Ursäkta om min fråga blev rörig, men hela livet känns ganska rörigt just nu. Mvh Moa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!
    Fysik 2 är en gymnasiekurs á 100poäng och läses på heltid på fem veckor (eller på halvtid på 10 veckor), eller på 20 veckor i låg takt, på 25% av studietakten.

    Du måste söka till komvux och invänta antagningsbesked. Du behöver inte få godkänt betyg i fysik2 innan ansökan till HT22 stänger, utan du har längre tid på dig - t o m sista kompletteringsdagen, vilken brukar ligga i mitten av juni; den info publiceras på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum

    Villkor för studiemedel
    Vad gäller få studiemedel så måste man läsa på minst halvtid och uppfylla alla andra villkor också. Försök få godkända betyg i alla kurser du läser nu, gör ditt bästa! Om det inte går att få godkända betyg, så kan det hända att du vid nästa ansökan om studiemedel får avslag från CSN; i så fall råder jag dig inkomma med Intyget om din diagnos och be CSN att ompröva avslags-beslutet. I värsta fall får du under en period läsa utan studiemedel.

    Om att Studera vid sidan av arbete
    Du kan också inför nästa termin planera jobba (kanske på 75%) och läsa fysik2 på 25% av studietakt. Studietakt på 25% ger inte rätt till studiemedel. I så fall försörjer du dig genom jobbet/lönen och läser fysik2 vid sidan av ditt arbete. Fördelarna i så fall kan vara att du både slipper oroa dig för att inte få studiemedel för studier i fysik2 och att du får läsa kursen i låg takt, slipper stressa bli färdig med kursen på 10 veckor (halvtidsstudier) eller på fem veckor (om du ska läsa kursen på heltid).

    Gör ansökan till komvux
    Se när ansökan till komvux i din kommun är öppen och sök läsa fysik2. Innan du får antagningsbesked från komvux vet du inte när du kan börja läsa där.

    Om du kan tänka dig läsa vidare på ditt nuvarande program
    Du kan också ändra dig och kanske vill stanna på din nuvarande utbildning. Du kan också fundera över om du vill läsa termin 2 på din nuvarande utbildning till våren och läsa fysik2 vid sidan av ditt högskoleprogram; på så sätt garderar du dig: om du av någon anledning inte kan påbörja studier i astronomi HT22, har du i så fall möjlighet att välja fortsätta läsa på din nuvarande utbildning.

    Det är CSN som fattar beslut om studiemedel
    Vad CSN´s beslut blir i fall du inte uppfyller tillräckliga studieresultat men skickar in ett Intyg om diagnosen, kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på; det blir individuell bedömning; risken finns att du trots Intyget får avslag från CSN. Därför råder jag dig att försöka få godkända betyg i alla kurser du läser. Detaljerad information om vad tillräcklig studieresultat (för CSN) är, som gäller studier på högskolenivå - var god se csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel?

    Om du är säker på att du nu läser helt fel utbildning
    Om du är helt säker på att ditt nuvarande program ej passar dig alls, så kanske det är i så fall bättre att avsluta studierna innan terminen är slut och avstå i så fall från studiemedel för de resterande veckorna. Har du redan fått godkända betyg i t.ex 2 kurser (sammanlagt 15 hp)? I så fall kanske du kan låta bli läsa de resterande kurserna och inte ta studiemedel under resten av terminen, utan börja jobba så fort som möjligt.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!