elev
    Om jag börjar på t.ex KTH så går man i tre år kan man sedan därefter gå 2 år på master eller måste jag söka igen då. Samma med forskarutbildningen och hur lång är den tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, om du kommer på ett program på ett svenskt lärosäte, t.ex på KTH, då har sedan platsgaranti på kurser som ingår i det programmet så länge du får godkända betyg i kurserna. När programmet är slut, har du inte någon utbildningsplats längre. Vill du söka till ett nytt program, t.ex till masterprogrammen som ligger på avancerad nivå, konkurrerar du om plats på masterprogrammet  så fall.
    ang.forskarutbildningen så krävs det för behörighet att man har med godkänt resultat genomfört lägst magister, men helst masterprogrammet, och så söker man doktorandtjänst. Läs gärna på framtid.se/forskare & framtid.se/yrke/doktorand