Urtė
    Hej, när man ska söka till universitet/högskola, så kan man ju komma in på två olika sätt. Genom högskolepoäng eller genom sina vanliga betyg. Men hur går det till? När man söker, väljer man vilken sorts "sytem" man vill söka med, alltså antigen HP eller vanliga betyg? Eller söker man med båda och kan komma in genom något av det? Eller hur funkar det?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Urtė!
    Antagning.se prövar alla sökande i alla de urvalsgrupper där de kan prövas och i varje urvalsgrupp får man en ny chans att komma in. Som sökande bör man göra ansökan på www.antagning.se under anmälningsperioden (t.ex mellan 16 mars och 15 april 2021 - inför högskoleutbildningar med start HT21) och om ansökan inte är komplett (om alla betygen på gymnasienivå ännu inte är satta) att komplettera ansökan så fort man kan men senast 21 juni 2021.
    Om det finns högskoleprovsresultat - då prövas den sökande i HP-urvalet, också. Man behöver inte särskilt ansöka om det. Man väljer alltså inte i vilka urvalsgrupper man vill prövas. Det bestämmer Antagning.se

    • : okej, tack så mycket för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!