Liv

    Hej! Jag tog tog studenten 2018 och min merit är 19,55 men jag har inte läst några kurser som ger meritpoäng! (Bara matte2 men den krävs för behörighet så her alltså inte meritpoäng) Jag funderar på att söka till psykologprogrammet, helst i Lund och behöver då höja mina poäng med 2,5 poäng. Det kan jag väl enklast göra om jag läser de kurser som ger merit? Men min fråga är då om jag måste satsas på att få så höga poäng i de kurserna som möjlig? Liksom räknas poängen in i de kurserna också? Och skulle jag då hamna i urvalsgrupp BII? Hur gör jag det enklast och vilka kurser skulle det isf vara? Tack:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Liv,
    reglerna kring meritpoäng för dig med examensbevis kan du ta del av på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    Det är eng 7, mod.språk 3 och 4 samt högre kurser i matte som ger dig meritp. Och betygen i kurserna som ger dig meritpoäng kommer också räknas in i ditt jämförelsetal, därför kan det totala ökningen, alltså ökning i ditt meritvärde bli lägre än 2,5 även om du får godkända betyg i alla kurser som ger meritpoäng. så här är det: du har idag nästan alla A-betygen... om man har alla A-betygen, har man 20.0 i jämförelsetal. När man räknar in nya betyg och de är lägre än ditt nuvarande snitt, sjunker jämförelsetalet, t.ex om en kurs á 100p. räknas in med E-betyget, sjunker jämförelsetalet med - 0,4, så du behöver alltså ha A-betygen i alla kurser som kommer ge dig meritpoäng får att kunna uppnå höjning på 2,5.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng; moderna språk 3och4 sammanlagt ger 1,5 meritpoäng. Högre mattekurser blir för dig från matte 3 och högre. Detta pga den utbidlning du vill komma in på kräver matte 2. Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Du frågar också om urvalsgrupper. Eftersom du redan nu är behörig, kommer du även fortsättningsvis prövas i BI med det meritvärde som du har idag.
    När du genom en komplettering höjer ditt meritvärde kommer du då sedan prövas även i BII (samtidigt som du med det lägre meritvärde prövas i BI) med det högre meritvärde. Alltså prövas du i både BI och BII när du höjer ditt meritvärde. I BII - med det högre meritvärde.