Folke

    Hej! Jag gick naturvetenskapliga programmet med samhällsinriktning på gymnasiet och har en fråga gällande komplettering. Då jag gick sam-inriktning så läste jag inte Fysik 2 eller Kemi 2, utan istället Geografi 1 och Samhällskunskap 2. Nu till våren ska jag läsa Fysik 2 vilket gör att jag kommer ha ännu en kurs under mitt bälte. Då har jag två frågor: Är det så att endast ett antal kurser räknas med i jämförelsetalet (exempelvis de 20 kurser man har fått bäst resultat i)? Och i så fall, om jag nu läser Fysik 2 och får ett högt betyg, kan den "slå ut" en kurs jag fått lägre resultat i när jämförelsetalet beräknas, även om Fysik 2 inte är ett behörighetskrav till det program jag vill läsa? Förtydligande: Jag ska läsa Fysik 2 ifall jag skulle vilja bli civilingenjör men funderar nu på att söka civilekonomiskt program till hösten och undrar ifall det ändå kan gynna mig att läsa ett högt resultat på Fysik 2 istället för att läsa upp mitt lägsta ämnesbetyg på komvux.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du har examensbevis (alltså uppfyllde kraven för examensbevis och har grundläggande behörighet till högskolestudier, är alltså "färdig med gymnasiet"), då kommer de nya kurser, som du får betyg i efter det att du fick ut examensbevis från gymnasiet, räknas in endast i 2 fall:
    - om just den kursen krävs för särskild behörighet till den utbildning du söker
    eller
    - om kursen ger meritpoäng. Meritpoäng för dig ger endast engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt högre mattekurser. Max antal meritpoäng är 2.5.
    Så, om du vill komma in på civilingenjörsprogrammet, så måste du ha godkänt betyg i fysik2 och betyget (E eller högre, vilket du nu får) kommer räknas in i ditt jämförelsetal,
    men om du söker en annan utbildning där fysik2 inte krävs, då kommer inte det betyget räknas in alls. Det blir i så fall som om du inte läst fysik2, över huvudet taget.
    Om du ännu inte har max antal meritpoäng, kan du se om du skulle komma in på komvux för att läsa en kurs som kommer ge dig meritpoäng och på så sätt höja ditt meritvärde. Har du godkänt betyg i matematik 4? Även om du har max antal meritpoäng, kan ett högt betyg i en kurs som "i princip" ger meritpoäng ändå räknas in; exempel: vi säger att en person har snittet/jämförelsetal på 17.5 (alla B-betyg i genomsnitt i sitt examensbevis), och hen får A i matte 4 efter det att hen fick ut examensbevis; den personen, säger vi, redan på de kurser som ingår i examensbeviset har max antal meritpoäng. Då blir det så här: antagning.se kommer räkna in A-betyget i matte 4 i personens jämförelsetal, detta på grund av att den kursen ger meritpoäng, även om den just för den personen inte kan ge meritpoäng för att hen redan har max. Höjningen blir i detta fallet cirka + 0.1.