Gual

    Hej! Vi säger att jag sökte till en viss stad som nr 1 för universitetet, och sedan andra städer därefter. Om mitt meritvärde räcker just till nr 1, betyder det att jag blir antagen dit? Eftersom det ligger på nr 1? Eller är det att jag kan komma in på vilket som helst av mina val, alltså att jag kommer komma in på den som mina meritvärden räcker till allra mest? Även fast det inte ligger på nr 1 på listan, eller ens nr 5? Så att även fast mitt meritvärde räcker till mitt första eller andrahandsval, så kommer jag t.ex. ändå bli antagen till just nr 5 eftersom mina poäng räcker lite mer för det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gunes,
    enligt information från www.antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole/Universitetsutbildningar så funkar det så att du kan bli antagen till max 45 högskolepoäng. En heltidsutbildning går på 30 hp per termin, så man kan därför bli ANTAGEN till en heltidsutbildning + en halvtidsutbildning (samtidigt), eller till 3 st.halvtidsutbildningar. Ett förenklat exempel: vi säger att du söker endast heltidsalternativen, alla dina utbildningar som du söker går på heltid (30 hp per temin) och då blir det så här - om dina meriter räcker för att bli antagen till första (högst prioriterat) alternativ, får du besked ANTAGEN på första alternativet och de övriga alternativ tas bort. Om dina meriter inte räcker för att bli antagen till högsta prioriterat (första) alternativet, men du är behörig till den utbildningen, kommer du ställas i RESERV, och då tittar antagning.se på ditt andra alternativ som om det vore första alternativet. En sökande behöver inte bli antagen till någon utbildning som hen sökte. Är man behörig men meriter ej räcker till, ställs man i RESERV. Man kan sedan komma in från Reserv, men det är inte säkert att det blir så.
    Det val du kommer att ha efter antagnignsbeskedet är att Tacka Ja till den utbildningen du kommer in på (om du kommer in på något av sökta alternativ). Och om du blir ställd i RESERV, kan du senare få frågan om du vill komma in från reserv på ditt högre prioriterat alternativ och då kan du svara Ja eller Nej på den frågan. Du kan med fördel läsa information på www.antagning.se och du kan också ringa till antagning.se - tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9-16.

    Studie- och yrkesvägledare