Saga

    Hej! Undra bara hur de extra merit poängen exakt funkar. Man kan ju max få 2,5 merit, betyder det att om jag nu ex får A i engelska 7 så kommer de inte räkna in mina lägre betyg i ex spanska 4 eller matte 5? Jag står snart vid ett viktigt val i gymnasiet åk2, är osäker på om jag kan läsa en vanlig 100-poängs kurs och Eng 7 samtidgit och få mina 2,5 meritpoäng?

    Jag har tidigare läst spanska 4 men är inte nöjd med betyget där. Kan jag få fullpot om jag endast läser eng 7 i trean då? Om det inte går kan jag läsa matte 5 efter gymnasiet och isåfall få mina extra meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga, läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit och du ser där att meritvärde är summan av jämförelsetalet och meritpoängen. Det är inte obligatoriskt att ha merits., men de ger en stor fördel.
    Vilka kurser just din gymnasieskola kan erbjuda dig att läsa som valbara kurser är en fråga till din skola.
    Moderna språk 4 (godkänt betyg) ger 1.0 meritpoäng, även det står på Gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Inför svenska högskoleutbildningar är det nödvändigt att bli behörig, vilket är det viktigaste; obehöriga tas inte in. För grundläggande behörighet behöver du få ut examensbevis från gymnasiet, eller från komvux, och även ha godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6. För särskild behörighet behöver du ha godkända betyg i "vissa kurser": vilka är det olika inför olika högskoleutbildningar, t.ex kräver läkar-, tandläkar-, veterinärprogrammet fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.

    Har man meritpoängen, så plussas de på ditt jämförelsetal. Har man inga, kan man uppnå max 20.0, vid alla A-betygen i examensbeviset (förutom gymnasiearbete där endast F och E betygen är möjliga).

    Om du får godkänt betyg i matte 5 efter gymnasiet, är det en komplettering och med högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Om du var behörig även innan komplettering, kommer du prövas i BI med det lägre meritvärde, samtidigt som i BII. Man kan prövas i flera urvalsgrupper samtidigt och i varje grupp har man en ny chans.

    • :

      Men är det en vinst om jag nu väljer både Matte-5 och Eng-7 om jag nu tidigare läst moderna språk steg 4? Min Syv berätta att jag skulle välja 2 kurser med extra poäng för att få 2,5 merit. Tjänar jag då något på att välja 3 kurser med extra merit? Det blir ju totalt 3.0 merit? (om det är 1-poäng för varje kurs, hur räknar de då i såfall? Räknar de bort det jag har lägst i ut av dessa 3 kurser?) Sedan hur stor roll spelar mitt individuella val i det totala meritpoängen?

      Tjänar jag lika mycket på att välja 2 meritpoängs kurser och sedan ett induvduelt val som att välja 3 meritpoängskurser?

    • Julia : Ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng, för att det är max. Om man "borde kunnat få" fler, får man ändå bara 2.5, som max. Om man endast har kurser som ger rätt till 2.0 meritpoäng, då får man 2.0 meritpoäng. Inom vilken "kategori", som t.ex Programfördjupning, Individuellt val eller Inriktningskurs, som kursen lästes, spelar - för meritpoängen - ingen som helst roll.