abir

    Hej!har massa funderingar gällande studier efter gymnasiet. Tog studenten 2016. Jag klarade inte matte 2b som jag nu håller på att plugga upp i komvux. Jag räknade ut mitt snitt och jag tycker att det är lågt. Till saken,hur fungerar folkhögskolor? Vad är det egentligen? Kan man plugga upp sina betyg där? Kan man plugga i en folkhögskola eller yrkeshögskola utomlands? Jag är jättesugen på att plugga utomlands men vet inte hur man går till väga eller om jag ska studera språk utomlands istället via en folkhögskola. Jag vet inte vad jag vill studera till riktigt jag har kollat upp massa olika program som t.ex studievägsledare,apotekstekniker,hälsocoach,tandsköterska undersköterska och löneekonom i yh. Det verkar vara svårt att komma in i apotektekstekniker programmet då man måste ha erfarenhet.Hur mycket tjänar en lönekonom om man pluggar via yrkeshögskola? Jag är rädd att studielånen blir höga om man studiers utomlands? Jag behöver ett miljöbyte i en annan stad eller ett land. Hur är det med boenden i folkhögskolor finns det campus man kan bo i?  Kan man läsa till tandsköterska på distans/utomlands?Ursäkta för ett rörigt inlägg men har massa funderingar just nu och har ingen lust att göra högskoleprovet för att jag är rädd att misslyckas och slösa pengar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abir,

    att anmäla sig till högskoleprovet kostar 450 kr. Att göra högskoleprovet är frivilligt.

    Ang. Tandsköterska>> - om du vill jobba i Sverige, rekommenderar jag att läsa till det yrket i Sverige och inte utomlands; det är en yrkeshögskoleutbildning som krävs och den kan finnas på distans, se ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/nova-utbildning-fou-affarsutveckling/tandskoterska-oskarshamn

    Ang. folkhögskolor - så kan det finnas de som erbjuder Internat, dvs boende på skolan. Ofta är det folkhögskolorna som finns långt utanför stora städer som erbjuder internat-boende. Listan på Folkhögskolor som har internat är rätt lång och kan ses på www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/Leva-och-bo-pa-internat/Folkhogskolor-med-internat

    Ang. yrkeshögskoleutbildning till Löneekonom - se https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom-sthlm och de som kan svara på frågan om lönen är nog de utbildningsansvariga på den utbildningen; vi ska ställa en fråga till dem och hoppas få svar inom kort; och då återkommer vi till dig.

    Ang. studier utomlands och om lånen blir hög, så kan det nog stämma... Det är olika vad studier utomlands kostar; det är också mycket olika hur mycket hjälp man kan få av CSN. Det är inte alla utbildningar utomlands som man får studiemedel för. För mer info kan du med fördel vända dig till CSN, http://www.csn.se/utomlands

    Ang. söka till yrkeshögskola - man kan komma in, även om man är obehörig. Arbetslivserfarenhet kan krävas som en del i behörigheten till en yrkeshögskoleutbildning; och det är bra att bli behörig... men yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot" och därför är det en bra idé att söka alla de yh utbildningar som man är intresserad av, även om man inte är behörig! :)

    Det är många ggr bättre /bekvämare och säkrare/ att läsa i samma land, där man senare vill jobba. Detta pga arbetsgivare känner tilll "egna" utbildningar och anställer oftast personer som har "inhemsk" utbildning.
    Dock finns det undantag, ex. språk är bra att läsa i det landet där språket "lever", talas och används.

    Det är bra att du kikar på olika yrken och utbildningar och undersöker olika möjligheter!
    Om du idag ännu inte vet vad du vill satsa på - kanske kan du skaffa dig ett jobb ... vilket jobb som helst, ett jobb som du kan få ... och jobba "så länge", tills du kommer på vad du vill ha för utbildning och vad du vill på sikt jobba med?

    Utbildning till Löneekonom finns idag på Frans-schartaus-handelsinstitut >> och du får gärna vända dig till dem med frågor om utbildningen, yrket och allt som har med det yrket att göra! Det är de som är experter kring just det. :)
    Kontaktuppgifter
    [email protected]

    • : Tack så mycket för svaren! Finns det kataloger man kan beställa hem angående yh-utbildningar samt folkhögskelutbildningar? Minns att man kunde få såna hemskickade men hittar inte
    • : Sedan så undrar jag vad en folkhögskola är. Är det någon idé att kolla upp det,är det bara meriter man få om man går där. Det verkar som att man inte kan utbilda sig inom ett yrke där.
    • Anna : Det finns yrkesutbildningar på folkhögskolor - t.ex kan man utbilda sig till https://www.framtid.se/yrke/fritidsledare, till https://www.framtid.se/yrke/tolk och till https://www.framtid.se/yrke/personlig-assistent - ring gärna till Folkhögskolornas gemensam infotjänst. Telefon: 08-796 00 50 och tel.tid på torsdagar kl.13-15 /det är idag det, för idag är torsdag/ :).
    • Anna : Ang. yh-katalog så brukar den komma ut varje år - i mars. förraårets katalog är nu för gammal, inaktuell... de utbildningar som visas i den har nästan alla redan startat. Du kan med fördel se alla de aktuella yh-utbildningar på www.yhguiden.se _ :)
    Läs alla kommentarer