Peter

    Hej jag går just nu på en folkhögskola som jag inte trivs på och har tänkt att flytta inom kort. Jag har inte klarat av matten från grundskolan och därmed pluggar jag den just nu tillsammans med andra gymnasieämnen. Hur ska jag göra om jag vill byta skola till en på distans? Jag vet inte om jag kommer klara av matte innan sommaren då jag har tänkt att börja ny skola på hösten. Finns de några alternativ tex på komvux där jag bara pluggar matten eller liknande? Jag kommer inte klara av att fortsätta på min nuvarande skola men jag vill samtidigt inte börja om med allt igen. Behöver tips vad jag kan göra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Peter!
    Matematikkurserna finns upplagda för repetition och självstudier på www.matteboken.se

    Matte för årskurs 9 i grundskolan finner du på matteboken.se/lektioner/skolar-9

    Vad gäller undervisning på distans i grundskolekurser, så är det ovanligt. Fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om de erbjuder undervisning i grundskolematten på distans.
    Det kan inte heller uteslutas att någon folkhögskola skulle kunna erbjuda läsa grundskolematte på distans. Du kan kontakta folkhögskolornas gemensam informationstjänst och fråga om det. E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50

    För övrigt, så undrar jag om du har erbjudits dyskalkyliutredningen någon gång. Om inte, prata med din mattelärare om det. Om det skulle visa sig att du har någon form av dyskalkyli, kan du förhoppningsvis få hjälp av speciallärare, så att du lättare ska klara av få godkänt betyg i grundskolematematik och senare, förhoppningsvis, även i gymnasiematematik.

    Jag undrar också om du ska kunna fortsätta läsa grundskolematte på den nya skolan, som du ska byta till? Fråga skolan om det.