Emilia

    Hej! jag vill gå ekonomi juridik för att sedan plugga vidare till rättspsykolog eller något åt det hållet. det jag undrar över är individuella val. jag skulle vilja läsa sociologi samt psykologi 2b , men vad jag har förstått så är sket inte garanterat att alla kurser startar varje år eftersom att det måste finnas tillräckligt många elever som vill läsa kursen? eller hur funkar det? kan man kolla med skolan man vill gå på om man kan läsa dessa kurser som individuella val eller kan man läsa dom med eleverna från sabet tex?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    du kan givetvis fråga på den eller de skolan/skolorna som du vill söka till men de kan inte ge dig någon garanti nu... de kan endast svara hur det "brukar vara" eller vad de har för avsikt att erbjuda; jag kan förklara orsakerna...
    Se gärna i Programplanen för EK vilka som är obligatoriska kurser på inriktningen Juridik, och vilka andra kurser som läses som obligatoriska och vilka som får läsas som programfördjupande, sedan är det 200 p. Individuellt val (där man i princip får läsa vilka som helst kurser som skola kan erbjuda).

    Just sociologi samt psykologi 2b får läsas som Programfördjupning på EK; och det är fördelaktigt för dig om du väljer just de som programfördjupande (om du får möjlighet till det) för att du kan i så fall välja andra, "vilka som helst" kurser inom Individuellt val.
    "Vilka som helst" kurser är det då I Princip... men i praktiken så är det begränsat på vad just den skolan kan erbjuda och här är Lärarbrist den största "boven i dramat". Finns det ingen lärare som kan undervisa i den kursen, då kan inte kursen erbjudas; sedan Om det finns en lärare, då måste tillräckligt stort antal elever välja den ...
    Om du idag går år9 på grundskolan, då kommer du välja kurser inför år2 som är läsåret 2021-22 och vem kan veta i fall lärare som kan undervisa i sociologi och psykologi blir t.ex föräldraledig eller söker annat jobb på en annan skola och slutar på just den skolan som du kommer in på till hösten 2020? Ingen kan veta det. Och finns det ingen lärare då kan inte kurserna erbjudas; rektorn kan ju inte trolla fram lärare "ur tomma intet". Är det lärarbrist, vilket det tyvärr är i Sverige nu, då prioriteras de Obligatoriska kurserna och alla "valbara kurser" kan skola välja åt eleverna genom att säga att det ej finns ngt. val utan alla måste läsa "de här kurserna" för att vi ej har lärare som kan undervisa i andra kurser. Tråkgit men så kan det ju bli, tyvärr.

    Studie- och yrkesvägledare