Anna
    Hej!

    Jag har läst gymnasiet med inriktning sambeteende och fått gymnasieexamen. Sedan har jag läst till frisör i ett år via Komvux vilket har gjort att jag läst fler gymnasiekurser bla. Frisör 1-6.

    Så jag är lite nyfiken på vad som händer om jag skulle vilja söka högskola/universitet i framtiden? Jag har ju en högskoleförberedande program men även andra kurser är de något man kan räkna till dessa eller "räknas" inte Komvux kurser på samma sätt som gymnasiekurser?
    Vilken urvalgrupp kommer jag hamna i då? Kan man räkna med några kurser från komvux till sist gymasiebetyg för att höja sin merit?
    Många frågor! Hoppas ni förstår vart jag vill komma!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!
    undersök möjlighet att ta ut Yrkesexamen från komvux. Det är 2 helt olika situationer - som det är nu (examensbevis från SA från gymnasiet + kurser du läste på komvux)
    eller
    som det kan bli (om du tar ut yrkesexamen från komvux).
    Om du tar ut yrkesexamen från komvux (för det måste du uppfylla kraven för examensbevis) och om du har högre betyg i ditt yrkesexamen, då borde antagning.se kunna räkna fram ditt meritvärde baserat på de betygen som ingår i yrkesexamen (det är i alla fall så vi på FRåGA SYV tolkar reglerna efter vilka antagning.se "går").
    ******
    Som det är nu, när du har examensbevis från SA från gymnasiet, så kommer inte frisör-kurserna räknas in (för att de krävs inte för särskild behörighet och ger inte heller meritpoäng, och det är endast i de 2 fallen som nya kurser räknas in).
    ******
    Om du tar ut examensbevis från komvux med högre betyg än du har i ditt examensbevis från SA, då är det viktigt hur många komvux-poäng som kommer ingå och hur många "gymnasiepoäng" - det kommer avgöra i vilken urvalsgrupp som du kommer att prövas, BI eller BII.
    Reglerna säger att för att examensbevis från komvux ska placera i BI, direktgruppen, så måste minst 2/3 poäng i examensbeviset komma från "komvux-kurser" eller från prövningar som personen gjorde efter det att hen slutade på gymnasiet. I annat fall är examensbevis från komvux - en komplettering, och man prövas endast i BII, kompletteringsgruppen.
    Vad gäller för att kunna ta ut examensbevis från komvux?
    Du som har högskoleförberedande examen från gymnasiet, kan ta ut yrkesexamen om du uppfyller kraven. Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux (sedan 1 jan 2017).
    2400 poäng krävs för examensbevis från komvux. I yrkesexamen  bör minst 400 poäng från yrkesspecifika kurser med godkända betyg ingå. Om du har godkända betyg i frisörkurserna á 600 poäng, då uppfyller du det kravet. Vilka andra kurser du läste på komvux, vet jag inte. Om du i examensbevis från komvux tar in 600poäng frisör-kurser + resterande kurser som du läste på gymnasiet, då blir ditt komvux-examensbevis en komplettering. För att det inte ska bli en komplettering, måste du ha minst 1600 poäng komvux-kurser (eller prövningar som du gjorde efter gymnasiet) i ditt examensbevis och max 800 poäng gymnasiekurser.
    Prata med syv på komvux i din kommun om möjlighet för dig att ta examensbevis/yrkes-examen. Gör planering tillsammans med syv på komvux. Ta in i planeringen även de kurser som krävs för behörighet till "dina" högskolestudier. Svenska 2,3 och engelska 6 krävs för grundläggande behörighet.
    Vilka kurser som krävs för särskild behörighet beror på vilken högskoleutb.du vill söka till.
    Ta in i examensbevis från komvux även kurser som kommer ge dig meritpoäng.
    Vilka kurser, förutom frisör-kurserna och de strikt-obligatoriska kurser som komvux kan ta in i ditt examensbevis - måste du ta upp med SYV-en på komvux (från 1 juli 2021 är reglerna ännu mer flexibla på "den punkten") men vissa kurser måste vara med: svenska 1, engelska 5 och matematik 1 (1a eller 1b eller 1c) måste ingå med Godkända betyg samt även gymnasie- eller komvuxarbete, 100poäng, måste också ingå med Godkänt betyg.
    Vidare måste även följande ämnen ingå: Historia, Samhällskunskap, Naturkunskap och Religionskunskap (med minst 50 poäng per kurs).
    Du kan titta på programplan från HV här (men på komvux är det mer flexibelt, än på gymnasiet).
    Du kan själv göra en "preliminär planering" mot examensbevis som frisör från komvux men du måste få det godkänt av komvux-rektor (många ggr är ansvar för den typen av frågor rektor delegerat till komvux-syv).
    Förslag till prelim.planering mot "frisör"-examen från komvux:
    svenska 1, 2 och 3 (300 poäng)
    engelska 5 och 6 (200 poäng)
    matematik 1 (1b eller om du gör prövning i matematik 1a och får högre betyg då kan du ta prövningsbetyg i matte 1a in i komvux-examensbevis) - 100poäng
    matematik 2 är inte obligatorisk kurs för yrkesexamen, men om den högskoleutbildning du vill söka till kräver matte 2, är det klokt att ta in den kursen (och om din högskoleutb.ej kräver matte2, då ger matte 2 dig + 0.5 som meritpoäng) - i vilket fall är det troligtvis fördelaktigt att ta in även matte 2b (eller matte 2a) kurs - ännu 100poäng.
    Om du har höga betyg i historia 1b, samhällskunskap 1b, naturkunskap 1b och religionskunskap 1 - planera ta in de kurserna (sammanlagt 350 poäng). I annat fall så kanske du kan göra prövningar i historia 1a1, samhällskunskap 1a1 och naturkunskap 1a1 (små, 50p.kurser) och ta de högre betygen in i ditt exam.bevis från komvux. I så fall blir det endast 200poäng.
    Gymnasiearbete eller komvuxarbete måste ingå med godkänt betyg, 100poäng.