Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vad gäller Reell kompetens vid ansökan till svenska universitetsutbildningar, så finner du information om det på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg; Genom vissa gymnasiala kurser + 3-årig arbetslivserfarenhet kan man påvisa att man har Grundläggande behörighet. Se om den utbildning du vill komma in på kräver också Särskild behörighet och du måste i så fall även ha godkända betyg i de gymnasiala kurser som krävs för särskild behörighet.
    Vidare kommer vi till frågan om att konkurrera in sig på utbildningen. Om utbildningen har tomma platser stående, då kommer alla behöriga sökande in men om antal behöriga sökande är fler än platserna på utbildningen, uppstår en konkurrenssituation och då måste man ha någonting att konkurrera med.
    Om du är behörig endast på reell kompetens, kommer du inte ha någonting att konkurrera med för att meritvärde kan inte räknas ut på ofullständiga gymnasiala betyg. Du måste i så fall ha resultat från högskoleprovet och du kommer prövas endast i HP-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare