[email protected]

    Hejsan. Jag funderar på att läsa till lärarassistent. Jatt läsa på en yrkeshögskola är svårt, då jag jobbar heltid. Så jag har hittat den hos Cady training academy. Den har SeQF kvalifikationsnivå 5, precis som om man läser den på yh. Är den då likvärdig en yh-utbildning? https://www.cady.se/lararassistent/

    • Julia :

      Att två utbildningar ligger på samma nivå (svårighetsgrad) betyder inte alltid att utbildningarna är "likvärdiga" för att man bör också titta på "volym"/omfattning i timmar... jämför en liten kurs på universitetet som omfattar en fjärde del av en termin och ett 6-årigt läkarprogram... båda utbildningarna ligger på "universitetsnivå" men man lär sig mycket mer på 12 terminer än på en fjärde del av en termin, eller hur? Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning till lärarassistent: yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-inkludering - omfattning är 3 terminer på heltid, alltså 60 veckor x 40 timmar per vecka = 2.400 timmar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabell,
    yrket lärarassistent är i Sverige icke-reglerat (precis som jättemånga andra yrken) och det innebär att varje arbetsgivare får fritt bestämma med vilken utbildning de anställer. Arbetsgivare kan gå på endast tidigare arbetslivserfarenhet och personliga egenskaper, t.ex...och mer eller mindre helt bortse från vilken utbildning man har.
    En yrkeshögskoleutbildning som leder till det yrket brukar omfatta tre terminers studier på heltid. Läser man samma "volym" på halvtid, skulle det ta tre läsår. En yrkeshögskoleutbildning till lärarassistent inkluderar också Praktik - LIA (Lärande i arbete). Många får jobb på sina LIA-platser eller genom en rekommendation (via en LiA-plats).
    Hur arbetsgivare ställer sig till att anställa som lärarassistent med olika utbildningar är svårt att säga. Olika arbetsgivare kan tänka olika. Just nu (24 februari 2023) ser jag att det på Arbetsförmedlingens hemsida ligger 58 annonser för jobben som lärarassistent eller "liknande". Du får gärna se i arbetsannonser vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar.

    Kundtjänst SYV

    Hej Isabell!

    Vår utbildning till lärarassistent har SeQF kvalifikationsnivå 5 och är likvärdig en yrkeshögskoleutbildning på eftergymnasial nivå. Denna utbildning är godkänd av Myndighet för yrkeshögskolan, som har uppdrag att granska utbildningar för SeQF. Mer om vad SeQF betyder kan du läsa i vårt blogginlägg här:

    https://www.cady.se/vad-ar-seqf/

    Sedan som Anna sa så är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vilka krav de har för att du ska kunna få ett arbete hos dem. Dessa kan även variera mellan olika arbetsgivare och även på var man bor. Du kan alltid kontakta de arbetsgivarna som du vill arbeta hos om du är nyfiken på deras krav.