Elsa

    Hej! Jag undrar om det finns någon undre åldersgräns på hur gammal man måste vara för att börja på läkarprogrammet. Om jag börjar hösten 21 som jag har tänkt kommer jag precis ha fyllt 18. Läste på nåt annat ställe att komvux kräver att man är 20 och undrar om det är något liknande krav från universitetet?

    Sen undrar jag också om det skulle kunna bli problem med CSN? Man slutar ju få studiebidrag för gymnasiet när man slutar gymnasiet men det finns ju en undre åldersgräns för när man kan börja få CSN för universitetsstudier, eller hur? Isådanafall skulle jag få en lucka på nåt år när jag inte får något CSN alls och det kan bli problematiskt ifall jag ska flytta i samband med universitetet och måste ha råd med boende etc.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns inte de hinderna som du frågar om. Man får börja på universitetet vid vilka ålder som helst och man har rätt till studiemedel om man kom in på universitetet även om man är mycket ung.