Daniel SYV

    Hej Amoola,

    det är från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år som man inte längre kan PÅBÖRJA studier på gymnasiet.

    Om man HAR PÅBÖRJAT ett program på gymnasiet innan 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, får man allt som oftast fortsätta och läsa klart. Rektorn ansöker om "förlängd studiegång" för en "äldre elev".

    Den "äldre eleven" kan dock inte byta utbildning inom gymnasieskola utan endast kan fortsätta läsa på samma utbildning som hen har påbörjat. Om hen hoppar av, är det sedan komvux som gäller. Om hen vill byta till ett annat program - går det inte heller, utan ... det är då komvux som gäller.

    Varför ungdomar som engligt sin ålder kan läsa på komvux, väljer att läsa på gymnasiet? Jo, det kan finnas olika anledningar, ex. att den utbildning de vill läsa finns ej på komvux; att de vill känna "samhörighet i klassen" som är svårt att få på komvux; och även gratis lunchs som man får på gymnasiet kan vara en bidragande orsak (på komvux får man inte gratis lunch) - :).

    Hälsningar

    Daniel SYV