Samira

    Hej! Mitt namn är Samira! Jag är född år 2007 men jag går i 7:an och skall snart börja 8:an. Jag tänker ofta på att nästa år börjar jag 9:an och snart är det dags att bestämma vilket gymnasium och vad man vill bli när man blir äldre. Men jag har aldrig egentligen fattat hur det går till. Men i alla fall. Jag kommer ställa några frågor och hoppas att ni kan besvara de och underlätta lite för mig :). 1. Har ni några tips på hur man kan göra om man inte vet vad man vill arbeta som eller linje man vill gå på? Folk säger alltid att man skall göra nåt efter sina intressen men jag har direkt inga intressen. Det ända jag vet är att jag vill gå en yrkesförberedande linje. 2. Hur går allt till med gymnasievalet? Skickar man en ansökan till varje skola man är intresserad av eller hut går det till? Kan ni förklara detaljerat för en trögfattad unge som aldrig fattar nåt! 3. När skall man skicka in en gymnasieansökan? Första terminen i 9:an eller när ? 4. Vad händer om man inte kommer in på det gymnasiet man sökte till jag vet att jag har rätt så höga betyg men hur kommer det funka då? 5. Är det normalt att jag stressar mig som mycket om det redan i 7 an? 6. Tycker ni att man borde testa att gå på lite olika gymnasiemässor redan i 8:an? 7. Och jag tänker rätt så mycket jag kommer vara 14 år när jag börjar gymnasiet är det onormalt och tar alla gymnasium in elever som är under 14 år? Kommer inte på fler frågor nu men kan ni bara allmänt förklara hur allt går till?! MVH//samira

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer några frågor och jag ska försöka svara på dina frågor:
    1. Har ni några tips på hur man kan göra om man inte vet vad man vill arbeta som eller linje man vill gå på? Mitt svar: kika gärna på alla de nationella YRKESPROGRAMMEN som finns - det är 12 stycken.Alla gymnasieprogrammen finns beskrivna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram

    2. Hur går allt till med gymnasievalet? Skickar man en ansökan till varje skola man är intresserad av eller hut går det till? Mitt svar: Gymnasieväljare gör ansökan via Hemsidan för gymnasieval - där de väljer bland och prioriterar olika alternativ; man kan lägga in många olika alternativ i gymnasievalet: man kan söka till många olika program på samma skola eller på olika skolor.
    Om du uppger i vilken del av Sverige du söker till gymnasiet - kan vi ge ett bättre (mer konkret) svar.

    3. När skall man skicka in en gymnasieansökan? Det brukar finnas VAL-perioden (som är olika datum i olika delar av Sverige) + senare på våren även Omvals-perioden; under omval kan man ändra sin tidigare gymn.ansökan eller så gör man inget efter valperioden om man är nöjd med det val man redan har gjort. Om du uppger i vilken del av Sverige du söker till gymnasiet - kan vi ge ett bättre (mer konkret) svar.

    4. Vad händer om man inte kommer in på det gymnasiet man sökte till jag vet att jag har rätt så höga betyg men hur kommer det funka då? Mitt svar: Att man som gymnasieväljare skulle ha "rätt att höja betygen" känner vi inte till (det är en myt som inte stämmer); läsa på gymnasiet är inte obligatoriskt; de behöriga gymnasiesökande som ej kommer in "av egen maskin" försöker kommunerna erbjuda "någon gymnasieplats".

    5. Är det normalt att jag stressar mig som mycket om det redan i 7 an?
    Mitt svar: det är väldigt olika hur ungdomar beter sig kring gymnasievalet. Du kan gått "lugna ner dig" rätt så mycket nu :) , detta för att du växer, utvecklas och mognar för varje dag och du kommer få större klarhet kring vad du vill med din framtid - senare... Men du får gärna kika på många olika yrken och på alla de gymnasieprogrammen och alla de skolorna som erbjuder gymnasiala utbildningar redan nu - det är inte förbjudet och kan vara bra - framförallt för större "allmän förståelse" kring yrken och utbidlningsalternativen.

    6. Tycker ni att man borde testa att gå på lite olika gymnasiemässor redan i 8:an? Mitt svar: det kan inte skada att gå på gymnasiemässorna, öppna husen och infomötena om gymnasieval redan när man går i årskurs 8. Det förekommer att det ordnas yrkesmässorna och gymnasiemässorna speciellt för elever i årskurs 8 (vanligtvis sent på läsåret i årskurs 8, ofta i april-maj). De "event" som har med gymnasieval att göra - listar vi upp på gymnasieguiden.se/events

    7. Och jag tänker rätt så mycket jag kommer vara 14 år när jag börjar gymnasiet är det onormalt och tar alla gymnasium in elever som är under 14 år? Mitt svar; om du får ut SLUTBETYG från grundskolan med minst 8 godkända ämnen (bland dem svenska, engelska och matematik) när du är "under 14 år" då blir du behörig till gymnasiet; och vi känner inte till att det skulle vara tillåtet att "diskriminera" pga åldern på det sättet, alltså att ej ta in pga eleven är för ung. Är man behörig, konkurrerar man med sina betyg och om meriter räcker till - så kommer man in, blir Antagen. Det är i alla fall vad vi känner till.

    Med vänlig hälsning
    ANNA