mansoora
    hej!
    om exempelvis jag få 270 i högstadiet och intagningspöangen för en gymnasieskola är 280 få jag inte komma en eller ?!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    Antagningsgränd (eller "intagningspoängen") bestäms inte på förhand.
    Det är antal platser på utbildningen som ställs mot de betyg som sökande har - och på så sätt uppstår det en viss "siffra" som blir känd i efterhand.
    Eftersom de betygen är ännu inte satta (de kommer att sättas i slutet av maj/början på juni nästa år), är det ingen som vet vad "siffran" blir nästa år.

    Men det kan bli så att poängen du får inte räcker för att komma in på ditt första alternativ. Det är därför bra att ha flera olika alternativ i sin gymnasieansökan. Sök till olika skolor eller till olika program på samma skola. På så sätt ökar du dina chanser att få utbildningsplats på gymnasiet.

    Lycka till!
    :)
    ANNA