Milla SYV på FrågaSYV

    hej Mevlut,

    Meritvärde (med vilket du konkurrerar med plats på högskola) är summan av Jämförelsetalet + meritpoängen.

    Jämförelsetal är det "betygssnittet". Meritpoängen för man för engelska 7, moderna språk 3 och 4 och för - i ditt fall matematik 5 /om du får godkänt betyg/.

    Det spelar också roll hur Examensbevis ser ut. Om du har läst fler kurser än du "måste", dvs läste minst en U-kurs, utökat, då spelar det stor roll vilken kurs som i ditt examensbevis kommer att bli markerad som U - utökad kurs.

    I fall du läste "som vanligt", inga utökade kurser - då kommer F i matte 5 dra ner ditt jämförelsetal med ca 0.4.

    Exempel; om du har alla B-betyg och med det skulle få jämförelsetal på 17,5 men med F i matte 5 kommer du att få 16,8 i stället. Om du hade E i matte 5 hade du i så fall 17,2 i jämförelsetal. Skillnaden mellan F och E är lika stor som mellan betygen E och A, när man räknar fram jämförelsetal.

    Det finns all anledning att försöka få så högt betyg i matte 5 som du kan.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare