Emin
    Hejsan, SYV!

    Jag är en kille född 2000, går sista terminen i nian nu med jättebra betyg och har bestämt sig för att gå NA linjen med naturvetenskaplig inriktning. Det är så att det är väldigt svårt att komma in på läkarutbildningen efter gymnasiet i Sverige, pga lågt antal platser vilket leder till extremt höga krav. Jag har velat bli just läkare sedan barnsben, därmed har jag bestämt att efter gymnasiet ta mig till Polen och studera där.

    De flesta som går läkarutbildningen studerar i polen pga att de har fler intagningsplatser. Problemet ligger nu i detta:

    Jag vet inte hur man ska söka till utbildningar i Polen. Ska man lägga sig i kö? Jag vill trots allt vara tidigt ute men hur tidigt ute borde man vara med att söka? Vad gäller studentlägenhet osv, när är det lämpligt att söka detta. Är alla läkarutbildningar likadana? Jag känner en enorm press och stress inför detta då jag inte vet alls hur det går till. Jag är ute efter en strukturerad lista med vad man ska göra och när.

    Snälla hjälp mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Emin!

    Det är jättebra att du vet vad du vill satsa på och att du har jättebra betyg.

    Det är också alldeles riktigt att det är NA, inriktning "naturvetenskap" som ger behörighet till Läkarutbildningen (i Sverige).

    Har du funderat någonting på att göra ett högskoleprov? Vi kan redan nu ge dig några tips inför högkoleprovet. Du kan anmäla dig redan till vårens prov, våren 2016. Det finns inte några krav på viss ålder eller på att har gått en viss utbildning - för att kunna göra högskoleprovet. Resultatet är giltig i 5 år. Kostnaden är 450 kr och det är en bra idé göra Högskoleprovet varje vår och höst - det är det högsta (giltiga) resultatet som gäller. Du kan träna på gamla prov och det finns även kurser i att träna på högskoleprovet men det går alldeles utmärkt att träna på egen hand också. Då tränar du när du har tid och det är gratis.

    Nu försöker jag inte avråda dig från att studera i Polen, men vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att ge detaljerad information om hur man ska ordna sina studier utomlands. Det vi kan göra är att ge dig tips på de hemsidor som vi bedömer som pålitliga och som förhoppningsvis ger dig någon sort hjälp. Om vi skulle rekommendera något, då måste vi också kunna ta ansvar för att det är rätt information. Det kan vi inte göra vad det gäller studier utomlands (för att man måste vara ganska bra insatt i frågorna och vi har inte möjlighet att göra det - vad det gäller studier utomlands).

    Jag gör vad jag kan & det är att ge dig några allmänna råd och hänvisningar till några hemsidor.

    Om du vill läsa utomlands, är IB ett bra alternativ för gymnasiestudier. Läs så mycket engelska du kan. Kika även på andra yrken som inte ligger så lånt ifrån läkare: t.ex AudionomOptikerSpecialistsjuksköterskaBMANutritionistMedicinsk ingenjör m.fl.

    Länkar till sidor som vi bedömer som pålitliga och innehållande relevant information:

    http://www.fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    http://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    http://euroguidance.se/mojligheter/utlandsstudier-inom-ett-program/hogskola-universitet/

    http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/polen/

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till!

    ANNA