Lena
    Jag går i teknik (tredje året) - efter jag har tagit studenten vill jag gärna plugga till Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

    De grundläggande behörigheterna som behövs är: Engelska 6, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Däremot saknar jag behörighet för matematik 2 (har bara klarat 1c) och naturkunskap 1b. Vad ska jag göra för att få behörighet? Kan jag studera både naturkunskap och matte 2a samtidigt på Komvux? Hur söker jag till Komvux? Min hemkommun är Botkyrka.

    En annan fråga är spelar det en stor roll över hur många poäng jag har "förlorat"? jag har inte klarat idrott, matte 2 och 3 allt detta blir 300 poäng och är inte säker på om jag kommer inte klara andra ämnen. Spelar det någon roll för programmet jag vill söka till?

    Mvh Lena

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,
    för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du få ut Examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Det verkar som att risken är stor att du inte uppfyller kraven och får endast Studiebevis i slutet av år3 på gymnasiet. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet. I så fall behöver du göra planering mot examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    I exam.bevis från komvux får inte idrott-och-hälsa 1 ingå (så det gör i så fall inget att du ej har godkänt betyg i den kursen).

    Kurserna för särskild behörighet för just det programmet som du vill söka till uppger du att det är Engelska 6, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Och du skriver om att du inte har godkänt betyg i matematik 2 och inte heller i naturkunskap 1b. Men om du har godkända betyg i kemi1, fysik1a och biologi1, då behöver du inte läsa naturkunskap. Jag antar att du inte läste biologi1 på gymnasiet.
    Jag ser följande "problem" med att komplettera upp till examensbevis på komvux: fysik, kemi och naturkunskap får ej ingå i samma examensbevis för att kursen i naturkunskap överlappar kurserna i kemi och fysik, då finns det olika lösningar: att du läser biologi 1 och om du har godkända betyg i kemi1 och fysik1a och får godkänt betyg i biologi1, som du kan ta in i exam.bevis från komvux, då behöver du inte läsa naturkunskap 1b; du kan annars ha kursen naturkunskap 1b utanför ditt examensbevis, på ett separat dokument. Du kan också läsa mot exam.bevis från ett annat program... t.ex från ett yrkesprogram, exempelvis mot yrke Undersköterska eller Barnskötare och då kan du ta in matematik 2a kursen in i ditt examensbevis. Om du däremot vill på komvux ta ut exam.bevis från "teknikprogrammet" så måste du ha betygen i matte 2c och 3c (ett av de betygen kan vara betygsatt med F men inte båda... för 200p. F är för mycket, går inte få ut exam.bevis från komvux).
    I exam.bevis från KOMVUX får endast max 150 p.F-kurser ingå.

    Information om gymnasial vuxenutbildning i Botkyrka - var god se botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/utbildning-for-vuxna/hitta-din-niva/gymnasial-vuxenutbildning

    Jag vill råda dig ta kontakt med Vägledningsenheten i Botkyrka: se https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/utbildning-for-vuxna/hitta-din-niva/vagledningsenhetenbotkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/utbildning-for-vuxna/hitta-din-niva/vagledningsenheten