Shahed
    Jag går på vård och omsorg programmet och vill söka in till audionom. Grundläggande behörigheten har jag läst men jag ser att audionom behöver naturkunskap 2 och den har jag inte läst. Undrar om det är något av ämnena som jag har läst i programmet som motsvarar naturkunskap 2, i så fall vilka?

    En annan fråga är, när det står i behörighetskraven t.ex Matte 2a/2b/2c betyder sträcken ''matte 2a eller 2b eller 2c'' eller står det ''matte 2a och 2b och 2c''

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, ang. matte så är det ELLER, matte 2a eller 2b eller 2c.

    ang.Naturkunskap 2- så om du har alla betyg godkända i examensbeviset från VO, vård- och omsorgsprogrammet, så borde du inte behöva läsa nk2.
    Om man har examen från Vård- & omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 , Hälsopedagogik, Medicin 1 & Etik och människans livsvillkor - som alla läses obligatoriskt på VO, men då måste man bara se till att man har lägst betyget E (godkänt betyg) i alla de kurserna, anses man ha behörighet vad gäller Naturkunskap 2.
    Se gärna även info på Univesitets- och högskolerådets hemsida: uhr.se

    • : jag har inte läst naturkunskap överhuvudtaget, inte 1a1,men jag har läst allt annat du nämnt och har minst B som betyg motsvarar det inte då?
    • Anna : Utan betyg i en gymnasial kurs naturkunskap uppfyller man inte kraven för examensbevis - sök upp syv på din skola och red ut den frågan!