@
    Hej, jag har ett par frågor angående högskolan.
    Jag tog studenten i somras och sökte till högskolan men blev reservplacerad på den utbildning jag ville. Jag undrar därför om det skulle hjälpa till om jag höjer mitt betyg så länge jag väntar på att få plats? Jag tror inte att jag hade tillräckligt med poäng när jag sökte och därför blev jag reservplacerad. En annan fråga är; hur går det till när man han en reserv plats? Får man besked ifall man får plats direkt även om det är mitt på terminen eller måste man vänta till vårterminen? Jag tror dock inte att den utbildningen jag är reservatplacerad på öppna till ansökan på vårterminen..
    Jag vet att det blev långa frågor men jag skulle bli så tacksam ifall jag kunde få hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    tråkigt att du inte blev Antagen, utan bara kom in Reserv. Men du är i alla fall Behörig. Annars så skulle du inte blivit placerad i reserv.

    Sista kompletteringsdag för ansökan till högskolor/universitet i Sverige med start Höstterminen 2016 var den 20 juni. Det de betyg som Antagning.se fick vetskap om senast den dagen, som gäller för konkurrens om utbildningsplats.

    För reserv kan man bli kallad ett par-tre veckor efter terminsstart. Sedan tar inte in skolorna mer från reserv, för att det anses vara omöjligt att läsa ikapp.

    Om du inte blir kallad från Reserv, får du söka till nästa Antagningstillfälle. jag vet inte om din utbildning startar på vårterminen också. Kolla upp det med de utbildningsansvariga eller med Studievägledare på skolan.

    Du kan också se på www.studeran.nu (som är högskolornas gemensam hemsida) - den 15 september börjar ansökningsperiod till vårterminen 2017 och de utbildningar som kommer att starta VT2017, kommer att dyka upp på www.studera.nu senast den 15 september. I år kan man söka t o m 17 oktober (annars brukar sista ansökningsdag vara 15 okt).

    Att höja betyg och gör högskoleprovet (ännu en gång, om du redan har gjort högskoleprovet) är det som du får göra för att försöka komma in nästa gång.

    Du kan också kika på andra utbildningar på högskolenivå eller varför inte på andra ställen, som t.ex på en yrkeshögskola? Hela utbudet av YH finns på www.yhguiden.se

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & LYCKA TILL!

    ANNA :)

    • : Tack så mycket för ditt svar, det hjälpte mig! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.