David
    Jag har 1750 gymnasiepoäng och min enda chans till att studera vidare är genom att göra högskoleprovet och genomgå prövning - reell kompetens. Tänker söka mig till linjen Ämneslärare - Historia/Idrott, om det har någon relevans.

    Vad kan jag förvänta mig på prövningen? Finns det något jag kan göra som underlättar/höjer mina chanser att bli antagen, ska jag repetera något särskilt ämne? Finns det exempel på prövningar som jag kan kika på för att få en bra bild av vad jag kommer att ställas inför?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    om du vill bedömd vara Behörig på Reell kompetens, måste du uppfylla följande villkor>>> - inkl. 3 års arbetslivserfarenhet; Om du saknar betyg i någon kurs som du måste ha - kan du läsa den kursen på komvux eller göra prövning i den kursen.

    Ang. Högskoleprovet som du gör för att konkurrera om utbildningsplats - så finns det gamla prov att träna på>>>.

    Ang. att din enda chans är via Reell kompetens och högskoleprovet - så är det inte sant, för att du kan på komvux läsa mot Examensbevis eller kanske till Slutbetyg. Det behöver inte ta längre tid än ett läsår, 2 terminer. Och om du läser på mer än heltid eller tar ett par sommarkurser innan höstterminen, kan du mycket väl kunna få slutbetyg till jul. Det är inte omöjigt att göra planering av Slutbetyg eller Examensbevis med syv på komvux.

    till ett slutbetyg behöver du 2350 betygsatta poäng och till examensbevis 2400p.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Du som har de här betygen:

    Lägst betyget E alternativt Godkänt i

    • Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B
    • Engelska 5 och 6 eller Engelska A
    • Matematik 1a, b eller c  eller Matematik A
    • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2  eller Samhällskunskap A
    • samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års åldern

    och har arbetat i tre år behöver alltså inte ansöka om någon prövning, bedömningen om grundläggande behörighet görs ändå. Det är viktigt att du laddar upp alla papper som visar att du har läst kurserna samt tjänstgöringsintyg som visar att du har arbetat i minst tre år.

    Detta kan du läsa på https://antagning.se