Morris
    Halloj! Jag går i ettan just nu, och känner mig redo att tenta av Engelska 5, detta p.g.a. att jag än så länge bara finner uppgifterna outmanande och tråkiga, och faktumet att jag spenderar större delen av min tid med att prata med engelsktalande vänner ger mig förtroendet att jag helt utan problem skulle klara av att tenta av kursen redan nu, vilket vore superskönt då jag har väldigt mycket att göra utanför skolan nu, och att få lite extratid till det vore jätteskönt! Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga eller vad som gäller för att göra detta, och min nuvarande engelskalärare slutar efter jullovet, men om det vore möjligt skulle jag gärna kunna tenta av nu innan, så slipper jag börja nästa termin med stress liksom :D
    MVH, Morris.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Morris,
    bra att du känner att du har goda kunskaper i Engelska! Det ser ut som om du skulle kunna få högt betyg i kursen!
    Ang. tenta av en kurs: det finns ingen automatisk rättighet för en elev att tenta av en kurs. Du får ansöka hos rektor på ditt program. Rektor kan säga NEJ, om hen inne finner att det finns någon särskild anledning att bevilja det: det är extra jobb för läraren att förbereda tenta för dig och för det vill läraren så klart få betalt för övertid. Frågan är om rektor har lust och resurser att betala.
    I fall rektorn bifaller din ansökan och du får tenta av, är risken stor att du får lägre betyg än det betyget som du skulle fått i slutet av kursen (detta p g a det är svårt att vid ett enskild tillfälle testa kunskaper i olika delmoment och att det därför resulterar nästan alltid i att eleverna får bara E-betyg, men ej högre på tentorna, när tentorna görs i förväg, innan kursen är slut).
    Så går vi vidare - säg, att rektorn bifaller och det är helt OK för dig att bara få E på kursen.
    Då kommer vi till nästa moment i detta, nämligen, till Studiehjälps-frågan.
    Det är enbart heltidsstuderande gymnasieelever som har rätt till Studiehjälp. Från den dagen du tentar av en kurs, läser du inte den kursen och med det läser på deltid (även om det är 99.99% av heltid är det i CSN´s "ögon" - deltid) och med inte har rätt till Studiehjälp fram tills dess att du börjar återigen läsa på heltid, dvs i detta fallet - när kurs i Eng 5 är slut för hela klassen.

    Jag förmodar /och är ganska säker på .../ att det inte är det svaret som du förväntade dig men det är det enda svaret som jag kan ge dig.
    Det är de reglerna som gäller och du får begrunda och besluta om hur du vill göra. Förresten, så är du inte myndig - så dina vårdnadshavare bör tillfrågas. Jag är ganska säker på att rektorn kommer att be dina vårdnadshavare om samtycke pga detta kommer att påverka din ekonomi /avsaknad av Studiehjälp under en tid/, men det kan gå vägen... om allt "klaffar" hela vägen.
    Du kan börja med att fråga mamma/pappa om de kommer att ge sitt samtycke. Om inte, då faller hela grejen ju direkt. Rektorn kommer inte att gå emot dina vårdnadshavarens önskemål i denna frågan. Det är jag helt säker på men du kan givetvis fråga rektorn.
    Jag förstår, som sagt, att du inte blir glad när du läser mitt svar för att det är inte en förklaring du vill ha på varför det inte går, utan du vill tenta av Engelska 5 och bli "fri från den" och "punkt och slut".
    Som sagt, är min skyldighet att förklara vad som gäller.
    Du är välkommen med andra frågor till oss och så gör vi så gott vi kan.
    Mvh
    Mikael SYV