Ali

    Hej! Hur går jag tillväga när jag vill läsa en introduktionskurs? Jag ska söka till 2B men jag behöver en introduktionskurs innan. Har hört att man gör det via ansökningen och att man gör det via hemkommunen... tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    gäller din fråga Matematik 2b kursen? Om du har godkänt betyg i matematik 1a, 1b eller 1c, borde du ha förkunskaper för att kunna med godkänt resultat genomföra kursen matematik 2b. Om din hemkommun erbjuder någon sort lokal "introduktionskurs" inför matte 2b, då är det en fråga till din hemkommun. Det är inte en kurs som finns att söka till för alla ... ärligt talat, så vet jag inte alls vilken sort introduktionskurs du menar. Du får skicka snabblänk till informationen om den Kursen som du tänker på eller prata med personal (SYV eller studieinformatör) på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Innehåll i mattekurserna kan man se på www.matteboken.se

    • :

      En vanlig introduktionskurs till 2B jag vill kunna repetera 1ans matte innan jag börjar med 2B. Jag har godkänt i 1ans men jag vill repetera den innan jag börjar med 2B

    • Anna :

      Det är ovanligt att repetera 1ans matte... alltså vi känner inte till den möjligheten. Det kan dock vara någon lokal möjlighet som komvux i just din kommun kanske erbjuder... det känner inte vi till.
      Det vi kan hänvisa dig till är att du repeterar på egen hand kanske med hjälp av Matteboken kursen matematik 1 finns upplagd för repetition och självstudier på Matteboken.se/lektioner/matte-1.
      Bor du i en stad där det finns en eller flera Räknestugor, som drivs av Mattecentrum - kan du få hjälp med matten där, det är gratis, precis som det är gratis att använda sig av Matteboken.se

    • :

      Seriöst, inget illa menat men hade jag fått en krona för varje gång någon rekommenderade matteboken.se så hade jag varit rik. Jag behöver sitta i klassrum och repetera 1B kursen. Kan du vara snäll och förklara vad en introduktionskurs är? Jag ska söka till 2b men jag har inte kunskaperna som behövs för att klara kursen, har jag verkligen ingen möjlighet att få läsa om eller repetera 1ans kurs innan 2B? Har hört att jag kan få läsa en introduktionskurs innan 2B och då skulle jag få repetera 1ans kurs innan 2B.

    • Anna : Du skriver att du "har hört" att du kan gå "introduktionskurs"; fråga gärna den personen från vilken du "har hört" detta. Det har du inte hört från oss, för vi känner inte till den möjligheten. Så här är det: endast grundskola är i Sverige en obligatorisk skolform. På gymnasial nivå läser man "i mån av möjlighet", alltså om man kan och om man får plats på kurser... alltså finns ingen garanti på att få läsa på gymnasial nivå, över huvudet taget. För Examensbevis är endast matte 1 med godkänt betyg som är Obligatoriskt att ha. Matte 2 kan krävas för Särskild behörighet till många utbildningar, men då går det oftast bra att inkomma med godkänt betyg i matematik 2a, som är en lite lättare kurs än matte 2b. ... Komvux brukar göra så här: om man har godkänt betyg i matematik 1a, 1b eller 1c och söker matematik 2a, 2b eller 2c, då antas man till matte 2-kursen (finns ingen garanti på att antas, men oftast går det att få plats). Om man sedan inte klarar av få godkänt betyg, får man betyget F. Det finns tyvärr inte möjlighet att se till att alla klarar av matte 2... det finns inte ens möjlighet att se till att alla klarar av matte Grund, detta trots att grundskola är i Sverige en Obligatorisk skolform. vänd dig till personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Mycket info brukar finnas på kommunens hemsida; hitta komvux-plats på kommunens hemsida - se om det står ngt. om "introduktionskurs" ... hittar du, får du gärna skicka en snabblänk till oss här - så får vi också lära oss ngt. nytt i så fall. Lycka till!
    • Anna : ang. att du känner till www.matteboken.se så är det ju jättebra att du känner till den sidan. En sådan fantastisk möjlighet att helt gratis och när man vill (mitt i natten, om man så önskar) få tillgång till på ett bra pedagotiskt sätt upplagt studiematerial! Att du kände till den sidan, kunde ju inte vi här på fråga syv känna till, eller hur? Du kan annars bortse från våra svar och förslag. Det är frivilligt att använda sig av våra tips; du behöver inte göra det om du inte vill. Får du bättre tips någonannanstans, använd dig av de tipsen då i stället. Lycka till med dina studier och med allt annat!
    Läs alla kommentarer