Hej Elizabeth,

    kika gärna på info på www.fragasyv.se/info/underskoterska och du ser då att det ej finns några strikta regler på vem som får jobba som undersköterska.

    Ungefär samma gäller för barnskötare... att det är arbetsgivaren som bestämmer. Är det ont om undersköterskor och barnskötare, anställer arbetsgivare personer utan någon speciell utbildning; dock ofta på AVA, allmän visstidsanställning; och efter ett tag försöker återigen få tag på "utbildade" personer. Att få jobb som obehörig, utan någon speciell utbildning, har sina fördelar: du får testa hur det är jobba inom det yrket och du får lön direkt + du kan också få hjälp av din arbetsgivare att skaffa dig utbildning.

    Men om du vill utbilda dig först - vänder du dig till komvux och frågar om de kan erbjuda dig Vård-och-omsorgsutbildningspaket eller Barn-skötar-utbildningspaket. Du, som redan har gymnasial utbildning blir dock, tyvärr, lägre prioriterad. Komvux måste prioritera i första hand personer utan grundskolekompetens; och i andra hand de utan gymnasiekompetens. Du blir prioriterad i tredje hand. Du får söka (alla FÅR SÖKA) TILL KOMVUX men det finns ej någon garanti på att få studieplats. Men sök och vi hoppas och håller tummarna! Det är i komvux i kommunen där du är folkbokförd som du i första hand bör söka utbildning. Söker du i kommunen där du ej är folkbokförd, skickar de förfrågan om "interkommunal ersättning" till din kommun och får då ofta Nej från kommunen... då kommunen ej har budget som räcker... och då blir du inte antagen. Så - det är lika bra att "gå via" komvux i den egna kommunen direkt, från början, för att det är ändå de som bestämmer.

    Kika också på andra yrken där man jobbar inom vården och på yrken där man jobbar med barn:
    förskollärare >> - kräver högskoleutbildning;
    Medicinsk sekreterare/vårdadministratör  - kräver Yrkeshögskoleutbildning;

    Du får gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se - ex. Optikerassistent >> kan man bli utan någon speciell utbildning; om man har tur att få anställning kan man bli upplärd på arbetsplatsen.