alva
    Hej!
    Just nu går jag ettan på estetik och media i Luleå, men till tvåan så ska jag flytta ner till Stockholm, och jag undrar hur det går till när jag ska byta skola? Vi kommer att välja fördjupning för tvåan nu till jul, och jag vet att när jag ska byta skola så måste jag ta kontakt med syv och rektor osv. Men hur ska jag göra? Söker jag in med nians betyg? Kan jag göra valet där bara att jag gör det till en annan skola?
    Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men jag tror att jag har fått med allt jag undrar över, tacksam för svar.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre finns det ingen central antagning för byte till en årskurs två - du måste själv (kanske med din Syvs hjälp på din nuvarande skola) leta skola som har plats och möjlighet att ta emot dig. Mottagande skola bedömer sedan utifrån om du har tillräckligt med kurser och betyg om de kan ta emot dig eller inte.

    Blir du folkbokförd i Stockholmsområdet så är den kommun du bor i skyldig att erbjuda dig en utbildningsplats - så hittar du ingen plats själv så får du ta kontakt med den person i kommunen som har hand om just det uppföljningsansvaret. Din Syv på skolan bör kunna hjälpa dig med dessa uppgifter. /Lena, Syv