Vendela
    Hej!
    Just nu går jag naturprogrammet i årskurs ett på gymnasiet men jag känner att jag har valt fel program och vill därför byta program och gå om ettan. Jag skulle vilja byta till Teknikprogrammet vilket inte finns på den skolan jag går på just nu och jag behöver därför byta både skola och program. Som jag har förstått det ska jag söka igen med mina slutbetyg från nian. Men eftersom jag redan går på gymnasiet så har jag inte får några inloggningsuppgifter till gyantagningen i år och därför undrar jag hur jag går tillväga för att få nya inloggningsuppgifter...?

    Jag har även försökt läsa andra elevers frågor här på hemsidan och jag hittade en där ni svara att man endast söker under omvalet (Jag bor i Stockholm så det skulle för mig bli mellan den 17 april och den 15 maj) och inte under det första valet (fram tills 18 februari) stämmer det? Eller bör jag skicka in någon ansökan under den första ansökningsperioden också?

    Jag undrar även hur jag gör med själva ansöknings blanketten, under nian var vi tvungna att även lämna in en utskriven signerad kopia till våran mentor eller SYV, hur gör jag med det i år? Lämnar jag den till min SYV på mitt nuvarande gymnasium?

    Tack på förhand
    Vendela

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vendela,
    ansökan kan du göra under VAL- eller under Omvalsperioden; det spelar ingen roll. Det är de val som ligger i systemet sista dagen i Omvalsperioden som behandlas i det definitiva/slutgiltiga antagningen.

    För att få inloggningsuppgifter - kontakta "ditt gymnasieantagningskansli" - kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantag.kanslierna finns på antagningskanslier.se

    Lycka till!

    ANNA

    angående "kvittensen" och lämna in blanketter, - fråga även om det när du kontaktar ditt gymnasieantagningskansli; det är olika hur de olika antagningskanslierna gör.