Lisa

    Jag hoppade av gymnasiet efter många om och men, pga måendet. Hann inte samla på mig så många ämnen. Idag jobbar jag på förskola i Stockholm, men hade velat utbilda mig till något jag känner mig riktigt intresserad utav. Hur behöver jag gå tillväga steg för steg - för att arbeta som event koordinator eller liknande?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elisabeth,
    det yrket som du ställer en fråga om, Eventkoordinator, är i Sverige ett av många icke-reglerade yrken. Det betyder att inga centrala eller generella krav finns på vilken utbildning man behöver ha. Det är de som anställer som gör bedömning om man är lämplig för anställning. Det finns med det endast rekommendationer på vilka utbildningar som eventuellt kan leda till det yrket.
    Jag ser, generellt sett, tre vägar att gå: genom endast arbetslivserfarenhet eller genom högre utbildning i kombination med viss arbetslivserfarenhet, eller att du startar eget och försöker se till att det finns lönsamhet i ditt företag.
    I alla de vägarna, tycker jag, att arbetslivserfarenhet blir väldigt viktig. Du måste, helt enkelt, börja jobba med event och jobba så mycket som möjligt. Börja t.ex med att anmäla dig som volontär (obetald hjälpare) på evenemang. Sedan kan du få möjlighet att få timanställning vid behov som scenarbetare (det är ofta, i första hand, sommarjobb, som finns från maj till september och där man blir "inkallad" till att jobba på vissa konserter ibland). Om hen som jobbar visar sig duktig, blir hen kallad in oftare och på så sätt också skaffar sig mer arbetslivserfarenhet och bredare kontakter i branschen. Efter några år kan man få erbjudande att jobba som en sort "crew-boss" och börja klättra upp på karriär-stegen: börja boka folk till evenemang och så småningom även kunna få anställning som eventkoordinator.
    Den andra vägen, genom högre utbildning: Utbildningar till Eventkoordinator kan finnas inom yrkeshögskolan. Även andra utbildningar som t.ex koordinator inom besöksnäringen kan vara en passande utbildning för att kunna bli anställd som eventkoordinator. Vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar spelar tidigare arbetslivserfarenhet stor roll och betygen - endast "viss roll".
    Det finns också en tredje väg: Väljer du att som eventkoordinator https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare', transport: 'beacon'});">starta eget företag, bestämmer du själv vilken utbildning du behöver ha för att kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att få lönsamhet i din verksamhet.