Frida
    Hej. Ska börja andra året på gymnasiet (går naturvetenskap) och efter gymnasiet ska jag och min familj flytta till Malaga i Spanien. Jag behöver hjälp eftersom jag knappt hittar någon info på internet om hur man ansöker osv. Jag tänkte ta ett sabbatsår och jobba och plugga spanska i Spanien innan jag börjar på universitetet (läkarlinjen) för att jag tror att det behövs då man använder ett mycket avancerat språk på universitet. Hur ansöker jag till universitet och när ska jag göra det, direkt när jag går ut gymnasiet när jag har kemi/matte osv färskt i minnet eller efter mitt sabbatsår då min spanska är mycket bättre? Vad är la selectividad och tänk om jag gör det efter sabbatsåret, och då har jag glömt bort allt från gymnasiet? Vilka kurser på gymnasiet behöver jag för att komma in på linjen? Är det enkelt att komma in? Måste man göra ett antagningstest eller inte? Hur blir det med kostnader för universitetsstudierna osv. Behöver all info och hjälp jag kan få. MVH Frida J

    1 Svar

    Hej Frida!

    Oftast är det bra att söka till universitet direkt, för det är precis som du säger du har studietekniken och ämnena färskt i minnet. Det kan också vara en bra ide att söka direkt då det ofta är svårt att komma in på populära utbildningar som läkarlinjen.
    I ditt fall kommer även spanskan behövas, läser du spanska idag på gymnasienivå?
    Förmodligen kommer bättre kunskaper i spanska underlätta väldigt mycket för dig under studietiden.
    På universitet i Spanien krävs att du har goda kunskaper i undervisningsspråket. Det är oftast spanska men i tvåspråkiga regioner används även det regionala språket.
    De exakta kraven på förkunskaper varierar från utbildning till utbildning, men generellt gäller att om du är behörig att studera i Sverige så är du också behörig att studera i Spanien.

    Angående dina andra frågor om Spaniens utbildningssystem så kan det variera och se olika ut på olika universitet. Varje universitet bestämmer själv villkoren för antagningen, och urvalskriterierna kan därför variera mellan olika lärosäten och utbildningar.

    Tidigare fanns "la selectividad" vilket bestod av olika kunskapskrav i bla. matematik, fysik, biologi och kemi. Så som jag har förstått det behöver inte längre studenter inom EU göra la selectividad utan det ska räcka med godkända gymnasiebetyg. Men, det är ändå ett urval av av dina svenska betyg som behöver bli översatta till Spaniens betygsystem, du kan få betygen översatta genom UNED. Myndigheten UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia) ansvarar för att bedöma och räkna om utländska betyg till ett spanskt Nota de Corte.
    Ett tips är att kontakta Spanska ambassaden i Stockholm så kan de förmodligen hjälpa dig med många av dina frågor och de kan också hjälpa dig med att skicka rätt papper till UNED.

    Läkarutbildningen är även i Spanien populär vilket innebär att det är en hög konkurrens.
    Antagning i Spanien sker bara en gång om året och det är på hösten.

    Här hittar du bra information:
    http://www.hu.liu.se/filarkiv/1.56952/Informationfrfree-movers.pdf

    http://allastudier.se/tips-o-fakta/19-studera-i-spanien/

    http://www.studentum.se/utlandsstudier/Studier_i_Spanien__d6116.html

    http://allastudier.se/tips-o-fakta/32-läkarstudier-utomlands/

    Du kan också kontakta universitet i Malaga för att få mer information:
    http://www.infouma.uma.es/web_ingles/

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV