Gustaf
    Hej SYV!

    Jag går andra året i gymnasiet och jag är intresserad av språk. Jag skulle vilja fortsätta studera spanska efter gymnasiet och sedan fortsätta med andra språk, t.ex. franska och italienska.

    Utlandsstudier: Jag vill studera spanska vid ett svenskt universitet fast utomlands eller på distans. Jag har läst om Internationella skolorna i Barcelona och möjligheten att läsa Spanska I där via Stockholms Universitet.
    Finns det några fler svenska universitet som erbjuder språkstudier i spanska, franska, italienska och engelska utomlands? Är dessa kurser CSN berättigade?

    Distansstudier:
    Jag skulle också kunna tänka mig att bo utomlands och då läsa ett språk på distans via ett svenskt universitet. Är det möjligt? Isåfall, vilka svenska universitet kan idag erbjuda sådana kurser (i framförallt spanska, franska, italienska och engelska) och är dessa kurser CSN berättigade? Finns det några begränsingar i var man får bo och studera på distans, t.ex. kan jag läsa spanska på distans och bo i Buenos Aires, Argentina?

    Lärarprogrammet:
    Jag tror att läraryrket skulle passa mig och då yrket som ämneslärare med inriktning i gymnasieskolan. De ämnen jag skulle vilja undervisa i är språk. Jag kan antingen läsa lärarprogrammet i sin helhet i Sverige med till exempel ämneskombinationen Svenska och Spanska. Men jag har också förstått att man kan läsa en kompletterande pedagogisk utbildning och på så sätt ha behörighet att undervisa i de ämnen man pluggat länge. Hur många poäng krävs det att man har läst i ämnet (vilka kurser läser man då för att få ihop den poäng som krävs i ämnet?) för att kunna gå en kompletterande pedagogisk utbildning? Om det skulle vara så att jag har läst lärarprogrammet Svenska/spanska som inriktning och sedan vill undervisa i engelska också. Kan jag då läsa det de antal poäng som krävs i ämnet på universitetet och få en utökad behörighet så att jag kan undervisa i Svenska/engelska och spanska på gymnasiet? Likaså med Svenska som andraspråk?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf

    Jätteroligt att du är intresserad av språk och vill bli lärare.

    Lärarutbildningen har genomgått stora förändringar för några år sedan och idag kan man, precis som du skriver, bli behörig lärare genom att antingen läsa på Lärarprogrammet eller genom att läsa "tillräckligt antal" högskolepoäng först och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.

    Vad är "tillräckligt" antal högskolepoäng? För att bli gymnasielärare i språk, behöver man 120 högskopoäng i varje språk (4 terminer på heltid). Du kan, alltså, börja läsa spanska på högskolenivå och behöver "ta" 120 hp = heltidsstudier på fyra terminer, två år och kan sedan under tiden du läser spanska, fundera på vilket andra ämne du vill bli lärare i.

    Grundskolelärare är oftast behörig i tre ämnen och skulle du satsa på att bli behörig lärare i spanska på grundskolan, räcker det med 90 hp = tre terminers studier.

    Ang. vilka utbildningar som ska gå att söka till - som startar på hösten 2017, blir utbildningsutbud fastställd till 15 april 2017. Innan dess kan man inte med säkerhet svara på vilka universitet som kommer att erbjuda språkstudier på distans utan obligatoriska träffar (och det är den studieformen som tillåter den studerande bo var hen vill - för att man läser via internet och det inga träffar, så kan man bo precis var som helst - både i Sverige och utomlands).

    www.studera.nu är högskolornas gemensam hemsida och alla aktuella högskoleutbildningar som bedrivs i Sverige eller via svenska högskolor/universitet borde gå att hitta på den hemsidan.

    Ang. CSN (Studiemedel) - är du svensk medborgare eller har premanent uppehållstillstånd och läser på svensk universitet, har du rätt till Studiemedel>>, men du måste läsa på minst halvtid och har då rätt till halva Studiemedel. Mer om studiemedel, kan du läsa på www.csn.se och i vissa fall har man rätt till Studiemedel även om man läser utomlands, om det kan du läsa på den här sidan: http://www.csn.se/utomlands

    Jag ska samråda med kollegorna imorgon och i fall vi kommer på att vi kan tillföra ngt. mer, hör vi av oss igen!

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har nu pratat med en sakkunnig på Universitets- och högskolerådet och fick det bekräftat att det tyvärr inte finns någon sammanställt info som svar på din fråga. De tips jag fick är att ge dig några länkar till sidor som kan ha relevant information och det är

    Internationella möjligheter på UHR>>

    Erasmus +, utbyten inom Europa>>

    och att råda dig ta kontakt med Studievägledare på de institutioner där man kan få examen som språklärare, höra med dem vad de kan ge för tips och råd. Om vi förutsätter att du vill bli behörig Gymnasielärare (då blir du automatiskt också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskola) i språk och i framförallt spanska, då är det följande lärosäten som i dagens läge har rättigheter att utfärda lärarexamen:

    Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Lunds universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Uppsala universitet.

    Mitt råd är därför att du tar kontakt med Studievägledare på alla de ovan nämnda lärosäten. Du kan t.ex skicka mail med dina frågor och sedan jämföra deras svar. Du kan få lite olika svar och detta beror på den så kallade "akademiska friheten", dvs att varje högskola/universitet har (inom vissa ramar) ganska mycket frihet att bestämma över sina egna utbildningar.

    Det kan, alltså, vara så att det inte är exakt samma krav på alla de olika lärosäten för att uppnå kraven för lärarexamen (antal poäng som krävs i olika ämnen kan variera något, t.ex). Möjligheter till utbyte och studier utomlands varierar definitivt ganska mycket mellan olika högskolor/universitet.

    Som sagt, tyvärr, finns det inte ett färdigt svar på dina frågor men vi hoppas att våra svar och våra tips hjälper dig något. Se det som träning i "reseach" - att du själv behöver "gräva fram" information om möjlighet till att ordna studier på det sättet som du önskar. Det är värdefull erfarenhet att kunna få fram inforamtion. Det är i detta fallet en process, därför att det inte finns ett färdigt svar att hitta. Det kan finnas ett antal olika svar som alla är "rätt". Information kan också ändras över tid, då nya utbildningar och nya möjligheter uppstår, medans andra försvinner.

    Ansökningsperiod till studier på hösten 2017 blir troligtvis från 15 mars till 15 april 2017 (det brukar vara den tiden varje år) och om du hade mycket tid under den månaden att ägna dig åt reseach, skulle det va väldigt bra. Jag förstår att du går i skola och inte har hur mycket tid som helst att ägna åt "reseach" under en månad. Därför är det bra om du gör "förberedande reseach" nu men lämnar det sista till ansökningsmånaden (eftersom utbildningsutbud kan man var helt säker på från första dagen i ansökningsperioden, och inte tidigare, tyvärr).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hittar du intressant info på egen hand, var god tipsa oss!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Du kan kanske välja Tema för gymnasiearbete utifrån ditt intresse av att studera språk utomlands. Du kan i alla fall föreslå det till din handledare i Gymnasiearbete (som är en obligatorisk kurs á 100 poäng i åk3) att du väljer tema som ligger i linje med studier utomlands på eller via svenska högskolor/universitet.

    Du kan utgå ifrån att Lärare>> är ett mycket viktigt yrke>> och det är mycket viktigt att vi har duktiga behöriga lärare, att det finns fördelar (när man vill bli duktig på språk) i att bo i det "aktuella" landet där "språkbärare" finns, men att det är svårt att ordna det praktiska kring det (t.ex redan på första stadiet - hitta information om vilka möjligheter finns, stöter man redan på vissa svårigheter... ).

    Du kanske kommer fram till att en ny variant på lärarutbildningen skulle behövas - då man läser till språklärare i de "aktuella länder", som t.ex läser spanska i ett spanskttalande land och franska - i Frankrike. Du kan göra ett färigt förslag på hur en sådan lärarutbildning skulle se ut och sedan t o m skicka in ditt förslag till universitets- och högskolerådet, UHR>>>. Det skulle också ingå som en del i ditt gymnasiearbete. Det är bara ett förslag och upp till dig om du vill göra så.

    Jag kan inte heller garantera att din handledare för gymnasiearbete godkänner det temat, men du kan (om du vill) göra ett försök... Fördelar: du "förenar nytta med nöje", kan man säga. Eftersom du ändå måste göra reseach för att hitta möjligheter för dig att läsa på det sättet som du vill, kan du kanske använda det du "gräver fram" under din reseach - till att skriva ett bra och samhällsnyttigt Gymnasiearbete. ***Du kanske blir intresserad av att på sikt bli Skolforskare>>

    *** i gymnasiearbete kan man inte få högre betyg än E, men E är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för gymnasieexamen.