Tobias
    Hur går det till när man studera en kurs på distans på Komvux. Hur bedömer lärarna en person som studerar på distans och kan man studera hela kursen hemma utan att vara i någon skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias. Komvux i olika kommuner kan ha olika upplägg även om det kallas för "distans". Misstänker de fusk, kan de kalla eleven till skolan och genomföra prov på plats med provvakt närvarande.
    Det förekommer att man får prata med läraren i telefon; man skickar in hemuppgifter kontinuerligt.
    Skype används också allt oftare ... Läs gärna på www.fragasyv.se/info/studieformer-distans och fråga på komvux i din kommun vad de menar med distans.
    Det kan också vara olika i olika kurser - t.ex i kemi och fysik måste man genomföra laborationer och för det måste man komma till skolan.
    Fråga på din komvux om just den kursen som du vill läsa erbjuds på "distans Utan obligatoriska träffar".
    Vi kan alltså inte svara på vad komvux i just din kommun menar med distans. Se om de skriver om det på komvux hemsida /din kommuns hemsida/ - och om inte fråga SYV eller utbildningsadministratör på just din komvux.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jaha, men man kan väl få betyg (från F - A) om man studera på distans eller är det en förberedelse till prövning som görs genom kommunen?
    • Anna : Man får betyg i slutet av en distanskurs.
    • Anna : Däremot om man inte söker Läsa kurser, utan anmäler sig till en Prövning - då förbereder man sig på egen hand (genom självstudier).
    • Anna : Även om man söker läsa kurser, är det inte garanterad att man får studieplats; därför är det smart att börja läsa på egen hand (självstudier) - i fall om man får svar PLATSBRIST på ansökan om en kurs; kan man snarast möjligt försöka anmäla sig till prövning. Betyg man får på prövningen och i slutet av en läst kurs är lika mycket värda.
    Läs alla kommentarer