Amanda
    Jag skulle vilja arbeta med personer som har fått diagnosen Downs syndrom. Jag vet att det finns förskolepedagoger som tar särskilt ansvar för de barn som har Downs, exempelvis att de arbetar 50% som förskolepedagog och 50% som assistent. Det finns väl även personliga assistenter som jobbar heltid som assistent. För mig spelar det inte så stor roll i vilket sammanhang, men jag skulle gärna vilja utbilda mig så jag har kompetensen som krävs. Frågan är hur jag ska gå till väga? Är det en allmän personlig assistent-linje som gäller? Får jag i så fall välja inriktning? Jag kan tänka mig att utbilda mig till exempelvis lärare och sedan läsa in någon kurs om Downs (om det nu finns) på exempelvis folkhögskola. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ofta när man jobbar inom t.ex särskolan så är man lärare, speciallärare eller specialpedagog i botten och då med en specialkompetens med inriktning mot utvecklingsstörning. Här är exempel på en sådan påbyggnadsutbildning på t.ex Malmö högskola. http://edu.mah.se/sv/Program/LASPA-SLUS

    Man kan ju även utbilda sig inom vården - undersköterska/personlig assistent- jobba inom dagligvården eller LSS-boende. Då finns det ofta olika interna utbildningar man kan gå inom LSS -området http://www.kui.se/foretagsutbildningar/lss/

    Det finns alltså lite olika ingångar. Dock känner jag inte till särskilda utbildningar om man vill jobba specifikt med de som har Downs syndrom. Kanske du kan kontakta Svenska Downföreningen för mer info. http://www.svenskadownforeningen.se/om-downs-syndrom/utbildning/

    /Lena, Syv