Elin
    Hej! Jag är intresserad av att jobba med rättskemi, d.v.s. att undersöka exempelvis narkotika/droger i blod/hårstrån samt urin.

    Jag undrar hur man ska gå tillväga för att bli det. Vilken utbildning krävs? Räcker det med kemist? Eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin, jag undrar om det är yrket Forensiker som du är intresserad av? Grundutbildning i kemi (t.ex kandidatprogrammet i kemi) är jag säker på att man behöver (som grund) och sedan kan man bygga vidare på avancerad nivå. Det finns också civilingenjörsprogrammen med specialisering/inriktning inom kemi, t.ex den här utbildningen: liu.se/utbildning/program/6ckeb - och du får gärna kontakta studievägledare som jobbar på de högskoleutbildningar inom kemi /som säkert kan mycket bättre svara på din fråga/.
    Du kan också se om du kan hitta några personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga vad de har för utbildningsbakgrund. Annars så är det inte fel att börja läsa kemi på högskolenivå: ett program eller en fristående kurs och under tiden samråda med de som är insatta inom det aktuella kunskapsområde: högskolelärare, studievägledare på institutioner där kemiutbildningar ges, arbetsgivare som anställer inom det yrket som du är intresserad av m.fl.