elev

    Hej! För någon med ångest svårigheter samt social phobi, kan kontorsarbete vara ett bra alternativ? Vilka olika ställen kan man arbeta på? Nackdelen är ju att sitta flera timmar varje dag men.. vet inte var jag annars skulle kunna göra. Kan inte välja mellan f-3 lärare / dietist / kurator/ socialsekreterare

    2 Svar

    Tim SYV

    Hej!
    Social fobi kan ha Olika grad och omfattning. Det går kanske också förbättra situationen eller bli helt botad från Social fobi. Prata gärna med en psykolog om det; be psykologen att göra ett Utlåtande. Om du får en diagnos (eller kanske redan har diagnos "på pappret") så kan arbetsförmedlingen (förhoppningsvis) hjälpa dig rätt så mycket; kanske också försäkringskassan - det är inte omöjligt att du i så fall har rätt till Aktivitesersättning (om du har intyg på att du har funktions"variation", tidigare kallad för "funktionsnedsättning").
    En vanlig SYV som inte är expert på Social fobi och inte vet i vilken grad och omfattning din problematik visar sig eller hur det kommer bli för dig på sikt, i framtiden, kan inte ge dig råd som garanterat kommer att hjälpa dig.
    För det första så måste du Komma in på en utbilkdning, sedan också Klara av att genomgå hela utbildningen med godkänt resultat och de utbildningar du nämner i din fråga är ganska långa (minst 3 år). Sedan spelar det stor roll vilken arbetsplats du hamnar på efter utbildningen. Som nyutbildad har man ofta inte så stora valmöjligheter, utan man måste ta det jobbet man får och söka sig sedan vidare till andra arbetsplatser där man tror man kommer trivas bättre.

    På tal om Social fobi: man får kontakter med kunder men också med kollegorna och chefen; det är omöljligt att ha ett jobb där man ej har kontakter med andra människor alls. Även telefon- eller e-post kontakt kan leda till ångest, tyvärr. Man kan få otrevliga tel.samtal och e-postmeddelandena från missnöjda kunder eller från kollegorna men även från chefen. Tål man inte det, så kanske man inte kan jobba alls. Man får ta och tuffa till sig, om man kan. Annars söker man behandling och hoppas att det hjälper. Hjälper inte  behandlingar, försöker man skaffa Intyg från läkare och psykologer om att man har "funktionsvariation" och försöker i så fall få igenom speciella lösningar med hjälp av Försäkringskassan och/eller AF.
    FRåGA SYV kan inte ge dig en lista på yrken och utbildningar som garanterat kommer passa dig. Du får själv läsa på www.framtid.se om olika yrken och själv göra bedömning om vad som kan passa dig.
    Hoppas ngt i mitt svar hjälper dig på ngt sätt.
    Tim

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns väldigt många olika kontorsjobb. exempel: utredare-på -försakringskassan där man i princip endast sitter vid dator och fattar beslut om utbetalningar till de sjukskrivna (om man jobbar med Sjukpennings-ärenden) eller till föräldrar (om man jobbar med föräldra-penningsärenden). Men det betyder inte att man inte blir "bedömd": man måste hinna med rätt så många ärenden för att uppfylla "normen" (annars blir chefen inte glad och så får man ingen lönehöjning vid nästa lönesamtal) plus att folk ("de försäkrade") klagar på de beslut man fattar vilket kan vara mycket påfrestande (det hjäper inte att "ha rätt" när folk är missnöjda; man får då stå upp för de regler som man själv kanske tycker är fel...). Alltså, det jag försöker få fram är att "kontorsjobb" behöver inte alls = stessfritt och att man inte ständigt blir bedömd och "dömd".